VERSLAG: Wednesday 13 - 20/11 - Paradiso

VERSLAG: Imre Veen

Wednesday 13 - 19/11 - Paradiso

Bij Paradiso is het maandagavond 19 november druk. Voor de deur staat een vreemde mengelmoes van vrouwen van voornamelijk tussen de 30 en 45, keurig gekleed en netjes gekapt, en jongeren geheel gekleed in het zwart, met veel zwarte make-up, zwart haar, piercings en tatoeages. De vrouwen kijken wat verbaasd en misschien ietwat angstig naar deze concertgangers, zich afvragend of ze wel bij het juiste pand staan. Dat staan ze, want vanavond speelt naast de Pointer Sisters in de grote zaal ook nog Wednesday 13 in de kleine. Beide concerten zijn uitverkocht.

Bovenaan de trap en in de zaal hangt de mededeling dat voorprogramma Serpico helaas niet zal komen. Niemand vind dat erg, hoewel het wachten op Wednesday 13 nu wel wat langer duurt. Gelukkig is de sfeer gemoedelijk. Men drinkt een biertje, rookt en praat wat en een enkeling gaat stiekem even kijken bij de Pointer Sisters. Om half 9 komt er iemand het podium op voor een soundcheck die het publiek op zijn hand krijgt door in de microfoons te brullen. Een half uurtje later gaan de lichten uit en betreden de bandleden één voor één het podium. Wednesday zelf verschijnt als laatste en wordt met veel gejuich ontvangen.

Dit is de laatste show van de huidige tour van de band. Het komende jaar zullen ze een nieuw album opnemen, waarna ze weer gaan spelen. De band is zichtbaar moe, maar zet een uitstekende show neer. Het publiek is enthousiast aan het klappen en moshen en valt slechts af en toe even stil om op adem te komen. Het is bloedheet in de kleine zaal.

Zanger Wednesday 13 – aka Joseph Poole – zat vroeger onder andere in de Murderdolls en de Frankenstein Drag Queens from Planet 13. Van die laatste band worden vanavond ook nummers gespeeld. De horrorpunk van Wednesday 13 is snel en grappig en wordt vooral beïnvloed door bands als Alice Cooper, The Ramones en The Sex Pistols. De teksten druipen van het sarcasme en de show zit vol leuke grappen met attributen. Een doodshoofd op een schop, een mannelijke opblaaspop met een t-shirt van Fall Out Boy die wordt bezongen met ‘I want bad things to happen to you’, een zombie die tijdens ‘I Walked With a Zombie’ rondloopt – voor zover dat kan op het eigenlijk te kleine podium – met een kartonnen bord met een deel van de tekst, namelijk ‘zombie’ op de ene kant en ‘whoa whoa’ op de andere. Geweldig!

Verder komen vanavond onder andere ‘197666’, ‘Home Sweet Homecide’, ‘Till Death Do Us Party’, ‘Oogie Boogie Baby Baby’ en ‘Happily Ever Cadaver’ voorbij. Na afsluiter ‘I Love To Say Fuck’ is het feestje helaas afgelopen. De mensen uit de pit zijn bont en blauw en iedereen druipt van het zweet. Een geslaagde avond dus.

MONO - 21/11 - W2Onder de in Japan gigantische scene aan J-Rock bands valt ook MONO. De band...

CHUCK BERRY - 18/11 - 013 De legendarische rock 'n roll artiest Chuck Berry stond in een afgeladen 013....