VERSLAG: Guns N' Roses - 12/07 - Goffertpark

Podiuminfo was aanwezig bij Guns n' Roses in Goffertpark voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 6 foto's.

Bekijk de Guns N' Roses - 12/07 - Goffertpark foto's

VERSLAG: Stefan Zegerius

Guns N' Roses - 12/07 - Goffertpark

Het is misschien wel het meest besproken concert van het jaar. Voor het eerst sinds 25 jaar staan Axl Rose, Duff McKagan en Slash, na een lange ruzie te hebben uitgesproken, weer samen op het podium. Liefst 65.000 mensen zijn vanavond in het uitverkochte Goffertpark aanwezig voor de rock iconen van Guns 'N Roses. Ook Podiuminfo was aanwezig!

Rond half vier in de druilerige namiddag gaan de deuren open om de eerste bezoekers binnen te laten. Het is dan nog vier uur wachten op wat voor velen een legendarisch concert moet gaan worden. Wanneer de klok half zes slaat mag het eerste voorprogramma aantreden. Tyler Bryant & The Shakedown is voor het grote publiek nog een relatief onbekende naam. De band zelf deinst echter niet terug voor de immense setting. Deze jonge gasten blijken een prettige opener te zijn om het publiek wakker te porren. De old school manier van rock 'n roll ligt deze heren prima. Met zijn fijne grooves, pakkende gitaar riffs en de zuivere vocalen van een frontman die aardig zijn weg weet te vinden op het grote podium blijkt Tyler Bryant & The Shakedown een half uur van prima vermaak.

Het reeds doorgebroken Biffy Clyro laat toch een prettigere nasmaak achter als support act. Wanneer de laatste noten van het kerkelijk overkomende intro uitklinken zet de band het eerste nummer van de laatste plaat in. 'Wolves Of Winter' wordt vol overtuiging gespeeld. De vocalen van zanger Simon Neil laten een verpletterende indruk achter. De muziek is origineel en bestaat uit een mooie diverse setlist. Hier en daar raakt de band de aandacht van het publiek, wat overduidelijk voor het hoofdprogramma komt, wel kwijt. Met het schitterende 'Many Of Horror' weten deze heren uiteindelijk toch iedereen het bewijs van hun muzikale klasse te tonen. Dit optreden van Biffy Clyro is ijzersterk en er is weinig op aan te merken.

Alsof het zo moest zijn is het verschrikkelijke weer van eerder op de dag inmiddels helemaal opgeklaard. Op het moment dat de opkomst van Guns 'N Roses wordt aangekondigd is de zon zelfs heerlijk gaan schijnen. Het park is nu helemaal afgeladen en de sfeer zit er goed in. Wanneer de heren het podium betreden en 'It's So Easy' wordt ingezet is ook de toon gezet voor deze reünie. De achtbaan van hit na hit is gestart en direct valt op dat de 55-jarige Axl Rose verrassend goed bij stem is. Los van zijn welbekende dance moves is er van zijn uiterlijk niet veel meer te herkennen. De vocalen zijn echter herkenbaar uit duizenden. Wanneer de woorden "You know where you are?" door Axl door het park worden geschreeuwd weet iedereen dat de eerste grote hit eraan komt. 'Welcome To The Jungle' klinkt werkelijk als vanouds en zorgt voor een trip terug in de tijd naar 1987. Het jaar dat Appetite For Destruction uitkwam. Dit album geldt als veilige thuishaven gedurende het hele optreden. Bijna alle nummers van deze plaat komen voorbij. Echter weet de band dat er geen genoegen wordt genomen met simpelweg nummertjes wegspelen. Het concert wordt gevuld met gitaarsolo's van zowel Slash als Richard Fortus en jamsessies om je vingers bij af te likken. Daarnaast heeft de band nog een paar verrassingen klaarstaan. Zo is AC/DC -gitarist Angus Young te gast om 'Whole Lotta Rosie' en 'Riff Raff' te spelen. Tevens vertolken de gitaristen samen een geweldige versie van 'Wish You Were Here' van Pink Floyd, welke vervolgens prachtig overgaat in het indrukwekkend gespeelde 'November Rain'. Hierbij klopt werkelijk alles. De uit de grond opkomende vleugel, de prachtige visuals op het scherm, de backing vocals en natuurlijk de legendarische solo van Slash. Voordat de toegift eraan komt is er nog de ode aan Chris Cornell met 'Black Hole Sun', de zangles bij 'Knockin' On Heavens Door' en de moshpit bij 'Nightrain'. Als we bij de toegift nog worden getrakteerd op 'Patience', 'My Michelle' en de onbetwiste afsluiter 'Paradise City' hebben de heren van Guns 'N Roses een show van dik drie uur weggegeven. Een show die werkelijk niemand zal vergeten.

Van alle drama omtrent de band van de afgelopen 20 jaar is vanavond werkelijk niets te merken. Wel blijkt dat Axl Rose de kar niet alleen kan trekken. Guns 'N Roses heeft deze samenstelling nodig om een indrukwekkende show neer te zetten. Daar is nu iedereen getuige van. Dit is terecht een van de grootste bands aller tijden. Onvervangbare klasse!

FOTOGRAFIE: Harold Versteeg

Guns n' Roses foto Guns N' Roses - 12/07 - Goffertpark Guns n' Roses foto Guns N' Roses - 12/07 - Goffertpark Guns n' Roses foto Guns N' Roses - 12/07 - Goffertpark Guns n' Roses foto Guns N' Roses - 12/07 - Goffertpark Guns n' Roses foto Guns N' Roses - 12/07 - Goffertpark Guns n' Roses foto Guns N' Roses - 12/07 - Goffertpark

JOSÉ JAMES - 13/07 - PARADISONa een zeer succesvol optreden op North Sea Jazz stond José James in Paradiso...

DOE MAAR - 07/07 - PALEIS SOESTDIJK Paleis Soestdijk veranderde in neon kleuren vanavond met de komst van Doe...