VERSLAG: Joe Goddard - 30/04 - Bitterzoet

VERSLAG: Jurre Anema

Joe Goddard - 30/04 - Bitterzoet

Vooral bekend van de elektronische indieband Hot Chip doet Joe Goddard - zanger, toetsenist, producer én deejay - ook genoeg buiten die groep om. Zo is hij de helft van The 2 Bears en is hij het laatste decennium ook solo een gevestigde naam geworden. Dit is voornamelijk te danken aan zijn talloze remixes (van Disclosure tot Busy P tot Nneka), maar ook zijn eigen producties mogen er zijn. Na vele losse nummers en EP's is vorige week solo-album Electric Lines uitgebracht. Momenteel doet Goddard een korte tour over het Europese vasteland en vanavond is de Amsterdamse Bitterzoet aan de beurt.

Goddard staat er vanavond echter niet alleen voor, hij heeft Valentina - bekend van zijn hit 'Gabriel' - meegenomen. Tijdens de eerste twee nummers doet zij een poging de vocalen te verzorgen, ware het niet dat haar zang compleet onverstaanbaar is. In plaats van dat de nadruk op haar stem ligt, valt dat juist weg in de beat. Het is niet het enige moment waarop het geluid niet goed genoeg is: samples zijn soms bijna onhoorbaar terwijl dat juist het hoogtepunt zou moeten zijn, zoals tijdens het refrein van 'Home'. Dit is vooral nadelig omdat Goddard graag werkt met oude soul- en gospelsamples die de hele avond langskomen. Het is niet het enige waar hij zijn inspiratie vandaan haalt; hij is duidelijk thuis in de dancegeschiedenis. Goddard brengt het geluid van Detroit, Chicago en UK Garage samen, flirt soms met techno maar gooit er vaak een laag melodieuze deep house overheen. Soms is het interessant doordat er vele lagen over elkaar heen liggen, soms verveelt het omdat er te weinig spanning zit in het geheel. Dat de zaal slechts halfvol is lijkt in eerste instantie ook niet te helpen, maar bij singles 'Home' en 'Lose Your Love' gaan de handen in de lucht. Ook bij de andere, instrumentale nummers danst Bitterzoet mee. Maar op dergelijke momenten voelt het meer als een clubavond en is ondertussen iedereen ook in gesprek.

Joe Goddard, gekleed in jasje en shirt van hetzelfde fel gekleurde patroon, heeft verder geen interactie met het publiek en lijkt de muziek het woord te willen laten doen. Pas wanneer Valentina het podium weer betreedt ontstaat enig contact met de zaal, al voelt het ietwat ongemakkelijk door het hoge stemmetje wat Goddard op zet. Met Valentina voor de vocale ondersteuning eindigt het concert sterk met 'Gabriel' en 'Music is the Answer' - waarvan eerder al een sample is gedraaid als fijne teaser. Althans, de toegift is nooit ver weg als Goddard zijn beat nog door laat lopen wanneer hij het podium verlaat. Die toegift brengt 'Taking Over'. Het poppy nummer is een stuk lieflijker dan de rest van het repertoire en wordt met gejuich ontvangen. Het toont dat deze melodieuze, poppy kant van Goddard meer ruimte had mogen krijgen in het optreden en dat de setlist van vandaag beter geschikt zou zijn voor een late zaterdagavond.

VALERIE JUNE - 01/05 - TIVOLIVREDENBURGValerie June stond vanavond in TivoliVredenburg en Podiuminfo was erbij! Zie...

MAYAN - 29/04 - 013 MaYaN stond vanavond in 013 en Podiuminfo was erbij. Bekijk hier het...