VERSLAG: Vant - 9/12 - 013

VERSLAG: Francis Pronk

Vant - 9/12 - 013

VANT is een Britse garage/punkband, die in 2014 is opgericht door frontman en songwriter Mattie Vant. De teksten staan in het teken van politieke kwesties: van immigratie en oorlog tot wereldwijde conflicten. Met deze filosofie benoemen ze hun herkomst als 'Planet Earth'. "We are VANT from planet earth", aldus Mattie. Met zijn lange haar voor zijn gezicht en zijn voet op de effectpedalen, start hij de set met zijn mede-bandleden. Het geluid van VANT brengt je terug naar de alternatieve jaren '90 en doet denken aan bands als Nirvana en Blur.

Met vijf singles en een debuut-EP genaamd 'Karma Seeker' op zak weet het kwartet de zaal vol te krijgen. Na deze tour werken de vier Britten verder aan het langverwachte debuutalbum. Tot die tijd vermaken ze het publiek als geen ander met nummers als “The Answer”, “Peace & Love” en “Birth Certificate”. Laatstgenoemde gaat over immigratie en in het bijzonder over de vrienden van de zanger, die terug naar Australië werden gedeporteerd. “It only takes a second to burn your birth certificate. If the world is ours, then why she gotta go home?”, vertelt hij. Het nummer eindigt met Mattie Vant die zich mengt tussen het publiek en als een malle op zijn gitaar ragt. Iedereen is één vanavond, en het publiek stuitert om de zanger heen. Het is de eerste keer dat de Britten in Tilburg spelen. Enkele maanden geleden speelden ze wel in de buurt, namelijk op het Best Kept Secret Festival in Hilvarenbeek. Daar haalde Mattie de toen recente Brexit-toestand aan en vroeg hij alle aanwezige Britten om tegen te stemmen. Helaas mocht dat niet baten.

VANT houdt van Nederland en Nederland houdt van VANT. Vanaf het eerste optreden op Eurosonic Noorderslag, eerder dit jaar, tot nu wordt de bang goed ontvangen door het Nederlandse publiek. "Jullie zijn het eerste publiek buiten het Verenigd Koninkrijk waar wij indruk op hebben gemaakt en daar zijn wij heel dankbaar voor."

Crowdsurfers, stagedivers, moshpits, een fan die op het podium springt en mee danst; het kan allemaal vanavond. De sfeer is erg comfortabel. Een fan houdt een bordje omhoog met de mededeling dat zij morgen jarig is. De band zet 'Happy Birthday' in en het publiek zingt mee.

VANT heeft vanavond haar boodschap weer verspreid en eindigt de tour met een flinke dosis energie. Mattie belooft dat ze in 2017 terugkomen en dat er dan een album uit is. We can't wait!

STEVE-O - 21/12 - 013Steve-O speelt vanavond in 013. Podiuminfo is erbij voor een fotoverslag....

MADNESS - 6/12 - 013 Madness speelt vanavond in 013. Podiuminfo is erbij voor een fotoverslag....