VERSLAG: Roosevelt - 15/11 - Melkweg

VERSLAG: Marije van Haarlem

Roosevelt brengt het verleden naar de toekomst

Herinner je het moment nog dat het nummer ‘Fever’ de wereld in knalde? Ik stond op m’n stoel te dansen van vreugde. Roosevelt’s levensweg naar zijn debuutalbum heeft zijn vruchten afgeworpen. Vanavond staat hij met zijn allereerste clubshow in Nederland en wij kunnen niet wachten.

De Duitse producer Roosevelt kwam voor het eerst aan het licht op 23-jarige leeftijd met zijn EP en sindsdien smachten we naar meer. Drie jaar lang knutselde hij aan popnummers die net zo catchy als de Beach Boys moeten zijn en een greep doen naar de eighties electro van Pet Shop Boys. Ongetwijfeld staan er een hoop fans in het uitverkochte Sugarfactory die Roosevelt voor het eerst gezien hebben op Lowlands dit jaar en nog geen genoeg krijgen van deze man.

Stil staan is geen optie; als Roosevelt speelt, moet je dansen. Een blauw-paarse gloed vult het podium, de funky kleuren die zo goed passen bij zijn elektronische sound. Aangevuld met een bassist en drummer horen we nog beter hoe zorgvuldig de man zijn nummers heeft opgebouwd, en kunnen niet anders dan ontzag hebben voor zijn visie en harde werk. Met zijn ogen afgewend van de zaal en in complete focus op kraakheldere zang, gitaar en keyboard laat hij zijn muziek spreken en wacht een oordeel af.

Vanaf het tweede nummer kan het al niet meer stuk; van de EP speelt hij Elliot in een langere versie, die wederom onze voeten kietelen om te blijven bewegen. Met nog weinig materiaal op zijn mouw, is de Sugarfactory dankbaar voor alle extra beetjes die we krijgen. Bijzonder is dat Roosevelt een duidelijke rode draad heeft in zijn set, en toch divers en origineel uit de hoek komt per nummer.

In complete trance van de ingetogen man, is er niemand aanwezig vanavond die niet staat te grijnzen van oor tot oor. Roosevelt mag dan nauwelijks van zijn plek komen, alle energie die hij in zijn lijf heeft druipt in zweetdruppeltjes van zijn voorhoofd. Wanneer hij even een stap naar achter zet en zelf mee gaat in de tijdloze elektronische beats, zien we eindelijk een glimlach van erkenning. In zijn vorige venues kwam niet meer dan vijf man opdagen; de uitverkochte Sugarfactory doet hem goed.

Hoogtepunt van de show is een van zijn eerste tracks ‘Sea’, die hij als kers op de taart zet aan het einde van de set. Een uitzonderlijk eerste clubshow met een debuutalbum dat klinkt alsof het gecreëerd is in de hoogtijden van de eighties. Roosevelt heeft het magische recept voor tijdloze electropop te pakken, eentje die bij iedereen in de mix past. Het is een kwestie van tijd voordat er clubavonden komen compleet gewijd aan het werk van de Duitse producer.

Als iemand mij in de toekomst vraagt of ik nog weet wanneer ik ‘Fever’ voor het eerst hoorde, zal ik antwoorden dat ik op mijn stoel stond te dansen. Maar wanneer dat was, weet ik niet meer. Het had zomaar in de eighties kunnen zijn.

LEONIE MEIJER - 02/12 - STADSTHEATER DE BONDLeonie Meijer speelt vanavond in Stadstheater De Bond. Fotograaf Hiske van...

GALLANT - 6/12 - MELKWEG Gallant speelt vanavond in de Melkweg. Podiuminfo maakt een verslag. Klik...