VERSLAG: Tom Odell - 04/12 - TivoliVredenburg

VERSLAG: Ronja Tuinder

Tom Odell - 04/12 - TivoliVredenburg

Tom Odell is een klassieke singer-songwriter, met zijn piano als grootste vriend. Zijn debuutalbum “Long Way Down” bevat voornamelijk filmische en rustgevende nummers. Dit jaar bracht de zanger zijn tweede album “Wrong Crowd” uit, met als thema: groot, dramatisch maar vooral catchy. Twee behoorlijk verschillende albums komen samen op het podium van TivoliVredenburg.

Voordat Tom Odell van start gaat, wordt het publiek vermaakt door een voorprogramma met twee acts: The Beach en Jane’s Party. The Beach mag de avond aftrappen. Gewapend met niet meer dan zijn gitaar speelt The Beach zijn rustgevende nummers. In de tussentijd begint de zaal al een beetje vol te lopen met jongeren, stelletjes en ook gezinnetjes. Na een stuk of zes nummers neemt The Beach afscheid van de zaal en wenst hij het publiek veel plezier. De rust wordt snel onderbroken door de tweede act, Jane’s Party. De in leren jackjes gehesen jongens entertainen de zaal met hun elektrische gitaren, catchy nummers als “Sigaret Buzz”. De viermansband krijgt ook een stuk of zes nummers te spelen en verlaat dan het opgepepte publiek.

Dan is het tijd voor de grote act waar iedereen natuurlijk op zit te wachten: Tom Odell. Bij de eerste glimp van de 26 jarige zanger beginnen alle meiden in het publiek te gillen. Met zijn band betreedt Odell nonchalant het podium. Niet geheel onverwachts gaat de singer-songwriter achter de piano zitten. Tom Odell begint met “Still Getting Used to Being On My Own”, maar niet op de manier die we van het album kennen. Nee, harde gitaren, een achtergrondzangeres en maar liefst twee drummers geven extra pit aan het nummer. Het gaat er hard aan toe, terwijl we nog maar bij het eerste nummer zijn. Tom’s stem klinkt zuiver en sterk, zelfs na 2,5 maand touren. Zonder iets te zeggen wordt er verdergegaan met “I Know”, dat klassiek begint met de piano, maar al snel weer volume krijgt door gitaren en drums. Het is een verrassend begin. Enthousiast, energiek en rauw.

Tom Odell neemt zo hier en daar ook de tijd om een grapje of een leuke anekdote te vertellen. De piano moet het tijdens de tour zwaar te verduren hebben gehad, aangezien Tom Odell tijdens het intro van “Hold Me” besluit op de piano te gaan springen en te dansen. Dan is het tijd voor de hit waar iedereen op zit te wachten, “Another Love”. Het publiek zingt woord voor woord mee. Na het nummer bedankt de zanger het publiek en stormt hij met de band het podium af. De mensen in de zaal kijken verward om zich heen. Niet veel minuten na het abrupt lijkende einde komt de band terug voor nog een paar nummers. Voor het laatste nummer van start gaat, vertelt Tom Odell over zijn eerste optreden in Nederland in 2012, dat voor hem zijn grote doorbraak betekende. The Beach en Jane’s Party worden het podium opgeroepen voor het laatste nummer. Gezamenlijk sluit de grote groep op het podium hun tour af met “Somehow”.

Het is wel duidelijk, Tom weet hoe hij moet entertainen. Het concert is veel vermakelijker dan zijn albums. Tom Odell is daarbij in topvorm. Hoge, harde en lange noten weet hij bijna altijd vlekkeloos te raken. De band weet het publiek te verrassen met het rock n’ roll tintje dat aan de show werd toegevoegd, maar ook gospel zang, bijzondere ad-lips en de mondharmonica geven het concert karakter.

ROYAL REPUBLIC - 19/11 - MELKWEGRoyal Republic naar de Melkweg! Bekijk hier het resultaat van podiuminfo.

BEAR'S DEN - 12/11 - MELKWEG Bear's Den naar de Melkweg! Bekijk hier het resultaat.