VERSLAG: Band of Skulls - 28/10 - TivoliVredenburg

VERSLAG: Wouter Braaksma

Band of Skulls - 28/10 - TivoliVredenburg

Op de een of andere manier lukt het Band Of Skulls maar niet om door te stoten naar grotere zalen, terwijl ze op vorige albums met 'I Know What I Am' en 'Death By Diamonds And Pearls' toch echt een paar flinke hits te pakken hadden. De band uit Southampton probeert het vanavond nog een keer met een nieuw album op zak. ‘By Default’ wijkt nauwelijks af van wat we kennen van de band. Hitgevoelige blues met dubbelzang. De vorige keer in de Oudegracht wist de band al niet te overtuigen. Maar Band Of Skulls toont doorzettingsvermogen, en ik ook. Dus hop, op herhaling!

Het lijkt alsof ik twee jaar terug ga in de tijd en naar hetzelfde aan het kijken ben. Op de nieuwe nummers na die twee jaar geleden natuurlijk nog niet bestonden, weet de band weer niet te overtuigen. Deze show van Band of Skulls voelt net zo routinematig als een dj set van David Guetta die een twee jaar oude usb stick uit een la vist, en die weer eens in zijn laptop steekt. We kennen de gebaren en manieren van rockbands wel: door de knieën langzaamaan naar de voorste rij, glimlachen naar de mensen. Daar komt bij dat de band uit Engeland probeert ontzettend Amerikaans te zijn. Het voelt geforceerd doordat ze te bewust bezig zijn met het spelen van een rockband, in plaats van er écht een te zijn.

Het laat zien dat de kaars langzaam aan het doven is, want de nieuwe nummers van ‘By Default’ - hoe ironisch kan je een albumtitel doen lijken - klinken vervangbaar. Als Band of Skulls stug blijft vast houden aan z’n eigen manier van werken zullen er nog wel een paar albums komen. De hits uitblijven. En aan een stille dood sterven. Leek eerst het vizier naar boven gericht, nu zal als het zo doorgaat het snel minder worden met de Band zonder eigen gezicht.

JEREMY LOOPS - 30/10 - PARADISOJeremy Loops te zien in Paradiso voor een mooi optreden. Kijk hier de foto's!

NATHANIEL RATELIFF & THE NIGHT SWEATS - 28/10 -... Nathaniel Rateliff & The Night Sweats te zien in TivoliVredenburg. Klik hier...