VERSLAG: Blaudzun - 18/09/16 - EKKO

VERSLAG: Maaike van Dam

Blaudzun released nieuwe album 4 avonden achter elkaar in Ekko

Blaudzun is sinds het album Heavy Flowers niet meer weg te denken uit de Nederlandse muziekscene. Tijd voor weer een nieuw album, het vijfde alweer. De band koos het vertrouwde Ekko om het nieuwe album te releasen. Niet 1 avond maar 4 avonden achter elkaar. Podiuminfo was bij het laatste optreden in de reeks.

Tijdens deze tour wordt het eerste album van het nieuwe Jupiter, een drieluik, gespeeld. De nummers Between a Kiss and a Sorry Goodbye en Jupiter verschenen al eerder als singels. Niet vreemd om deze nummers als tweede en laatste nummer te spelen. Slechts de eerste cd komt nu uit dus wanneer je het album koopt is er nog plek voor de twee cd’s die nog uit moeten komen. Johannes Sigmond, alias Blaudzun, doet dit om zo het proces van opnemen en dan touren te doorbreken. Hij wil gewoon blijven touren en ondertussen opnemen. Een slim concept.

Het is altijd even wennen, een album release. Het publiek kent de nummers nog niet, op een of twee singels na, en staat vooral afwachtend te luisteren. Het is dan ook slim om niet alleen nieuwe nummers te spelen maar ook vertrouwde nummers als Flame on my Head, Heavy Flowers en Solar.

De band zelf heeft er duidelijk veel zin in. Ze spelen elk nummer met absolute overgave. Het meest opvallend vanavond is de ritmesectie met Simon Levi op drums en Linda van Leeuwen op percussie en ander slagwerk. De ritmes zijn hypnotiserend en spannend. Af en toe vliegt de band een beetje uit de bocht omdat het zo enthousiast is dat het versneld maar het past ook wel bij de muziek.

Het publiek blijft het gehele optreden wat afwachtend. Rechts achterin staat een enkele enthousiasteling die joelt tussen elk nummer en zich zichtbaar vermaakt ook tijdens de nieuwe nummers. De zaal reageert pas echt bij grootste hit Promises of No Man’s Land alsof ze alleen hiervoor gekomen zijn.

Zoals het vaak gaat met nieuwe albums is het ook een kwestie van wennen aan de nieuwe nummers, het is dan ook niet gek dat het publiek nog niet heel enthousiast reageert. Wat de band ten gehore bracht is echter veelbelovend. De nieuwe nummers klinken opzwepend en hypnotiserend. Grote kans dat veel van deze nummers over een paar jaar onthaald worden zoals Promises of No Man’s land nu.

K'S CHOICE - 19/09 - METROPOOLPodiuminfo kwam K's Choice tegen in Metropool. Bekijk hier de foto's van de...

WALKING ON CARS - 13/09/16 - MELKWEG Walking On Cars gaf een mooi optreden in de Melkweg. Hoe warm het ook was,...