VERSLAG: Apoptygma Berzerk - 20/7 - P60

Podiuminfo was aanwezig bij Apoptygma Berzerk in P60 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 5 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Apoptygma Berzerk - 20/07 - P60

Na een aantal shows in Rotterdam staat de band vandaag Apoptygma Berzerk voor de vijfde keer in Nederland, dit in de P60. De Amstelveense zaal heeft een capaciteit voor maximaal 550 bezoekers (excl. balkon), wat voor deze band een lachertje is. In Amerika en Duitsland spelen ze namelijk stadionconcerten en hebben ze zelfs top-tienhits!. In Nederland zijn ze relatief klein en daardoor zijn het vooral mensen vanuit Duitsland die de zaal vullen. Deze fans hebben er wel een paar uurtjes reizen voor over om ze een keer in zo’n knusse zaal te zien.

Niels en Gerwin mogen vandaag het publiek opwarmen. Dit Utrechtse duo maakt donkere electro onder de naam NG-PRO en ziet de hoofd-act als één van hun grootste inspiratiebronnen. De zaal staat niet echt te springen om deze act en overtuigen weten ze helaas niet. Het tweetal doet hun best en bewijzen zeker potentie in huis te hebben, wellicht komt deze muziek beter tot zijn recht wanneer je thuis op de bank zit. Het publiek aan het dansen krijgen lukt ze in elk geval totaal niet.

Beïnvloed door oude synthpop bands als Sisters Of Mercy en Depeche Mode heeft Apoptygma Berzerk maarliefst acht albums gevuld. Om deze ook live te kunnen spelen heeft frontman Stephan Groth sinds vijf jaar een band om zich getoverd. Twee gitaristen, een toetsenist en drummer staan hem vanavond bij. Toch blijft het Groth die de ogen op zich gericht weet en hier als een echte rockster op inspeelt. De microfoon gaat bij elk nummer even het publiek in en regelmatig vraagt hij ons om even mee te klappen.

Opvallend is dat de setlist vandaag vooral veel oud werk bevat en bijna niks van hun recente ‘Sonic Diary’. Deze oude nummers worden voorzien van een “herinneren jullie deze nog” (dit inclusief galm) en dat doet het publiek zeker. Toch is het jammer wanneer je als achttien jarige band het vooral moet hebben van je oude krakers en niks nieuws brengt.

Na de Europese tour gaan de heren terug naar Noorwegen om te werken aan een opvolger. Hopelijk zal de band tijdens de promotie van deze schijf ons land niet weer overslaan. Want ook in een kleine zaal als deze weten ze te overtuigen.

FOTOGRAFIE:

NG-Pro foto Apoptygma Berzerk - 20/7 - P60 NG-Pro foto Apoptygma Berzerk - 20/7 - P60 Apoptygma Berzerk foto Apoptygma Berzerk - 20/7 - P60 Apoptygma Berzerk foto Apoptygma Berzerk - 20/7 - P60 Apoptygma Berzerk foto Apoptygma Berzerk - 20/7 - P60

FRONTLINE ASSEMBLY - 26/7 - MELKWEGFrontline Assembly deed dit jaar ook Nederland aan in hun tour. De leadzanger...

JOSS STONE - 11/7 - HMH Hoewel Joss Stone amper twintig jaar oud is, is het al een gevestigde naam in...