VERSLAG: Bruce Springsteen - 14/6 - Malieveld

Podiuminfo was aanwezig bij Bruce Springsteen in Malieveld voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

Bekijk de Bruce Springsteen - 14/6 - Malieveld foto's

VERSLAG: Karst Jaarsma

Bruce Springsteen

Nederland werd de afgelopen jaren goed verwend met concerten van Bruce Springsteen. Drie jaar geleden stond The Boss voor de laatste keer in Nederland. De tournee rond The River zou in eerste instantie niet de oversteek naar het Europese continent maken. Het leek namelijk een leuk idee om rond de heruitgave van het album The River een handvol optredens te doen ter promotie. Omdat Bruce en zijn E Street Band nu toch éénmaal warm gedraaid waren is het handvol optredens uitgebouwd tot een enorme tournee.

In Amerika speelde Bruce Springsteen The River nog volledig. Tijdens de Europese tak van de tournee verschuift het album steeds verder naar de achtergrond. Met vijf nummers van The River is de plaat vanavond nog relatief goed vertegenwoordigt op de setlist. Wat wel blijft is een grote nadruk op het vroege werk van Springsteen en een uitgeklede versie van de E Street Band. De grote blazerssectie is thuisgebleven, hetzelfde geldt voor de achtergrondzangeressen en extra drummer. Deze begeleiding maakt de muziek rauw, swingend en groots. Er is niemand die zoals Bruce Springsteen een veld kan inpakken. De kleine band bewijst zich vanavond zeer bekwaam met de rock ’n roll ritmes van vroege voorbeelden als Chuck Berry en Elvis Presley. De liefde voor deze muziek klinkt niet alleen in de verscheidene covers, van onder andere Little Richard in een swingende ‘Detroit Medley’, maar ook in pareltjes van eigen nummers. Het beste komt deze setting tot zijn recht in het voortreffelijke ‘From Small Things (Big Things One Day Come)’. Het nummer heeft een ritme dat deze vroege rock ‘n roll combineert met de typerende schurende saxofoon.

Springsteen tikt het ene na het andere hoogtepunt aan. Vanaf de knallende klanken van ‘Badlands’ staat het concert als een huis. Het publiek valt volledig stil tijdens ‘Jersey Girl’. Springsteen opent het Tom Waits nummer eerst solo en langzaam valt de band vervolgens in. Het kalme ‘Racing In The Street’ is misschien wel een van de mooiste Springsteen nummers. Ook vanavond kent het een adembenemende vertolking met prachtige begeleiding en subtiele opbouw. De verschillende langzame nummers passen allemaal prachtig in het gitaarfeest van vanavond. Dit wordt aan het einde nogmaals onderstreept als Bruce solo de avond afsluit met enkel gitaar en mondharmonica.

Elk Bruce Springsteen concert kent een moment waarin hij je helemaal inpakt; niks doet er dan meer toe en de tijd vliegt voorbij. Zo ook vanavond. Na enkele vroege, harde nummers bevindt zich ineenkeer een stukje gospel. De combinatie van ‘Spirit In The Night’ en ‘My City of Ruins’ laat in Bruce Springsteen een verbinder horen die de unieke kracht heeft om 67.000 willekeurige mensen een gevoel van saamhorigheid te geven. Vanaf dit moment swingt de rock ’n roll een stukje meer, krijgt de stem van Springsteen meer soul en is iedereen in de ban van The Boss. Vriendengroepen vallen uiteen en alle aanwezigen verbroederen. 3.5 uur optreden in zo’n magische atmosfeer dat kan er maar één en dat is The Boss! Hopelijk besluit Bruce Springsteen nog vaak om kleine ambities uit te breiden naar kolossale wereldtournees.

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

12
Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 14/6 - Malieveld Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 14/6 - Malieveld Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 14/6 - Malieveld Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 14/6 - Malieveld Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 14/6 - Malieveld Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 14/6 - Malieveld Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 14/6 - Malieveld Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 14/6 - Malieveld Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 14/6 - Malieveld Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 14/6 - Malieveld Bruce Springsteen foto Bruce Springsteen - 14/6 - Malieveld  foto Bruce Springsteen - 14/6 - Malieveld

12

SUNN O))) - 14/06 - PARADISODe drone- en doom metalband Sunn O))) deed Paradiso voor de vierde keer in...

PUBLIC ENEMY - 12/06 - PARADISO Chuck D en Flavor Flav! Public Enemy in Paradiso. Bekijk de foto's!