VERSLAG: Misfits - 26/3 - Dutch Comic Con, Jaarbeurs Utrecht

VERSLAG: Francis Pronk

Misfits

Het is alweer de tweede editie van de Dutch Comic Con in de jaarbeurs te Utrecht en tevens de tweede keer dat Misfits optreedt tijdens de muzikale avondinvulling genaamd 'Rock At The Con'. Dit is tevens de enige show in de Benelux van Misfits.

Voorafgaand aan Misfits trapt een drietal bands de avond af: Grown Cold, From the Heart en Metallica coverband Damaged Justice. Daarna is het de beurt aan de legendarische horrorpunkband om het podium te betreden. Ze zijn er wel op achteruit gegaan in vergelijking met de eerste editie van Rock At The Con. Vorig jaar stond er een enorm podium, maar dit jaar is het behoorlijk verkleind. Ook lijkt de crew niet te zijn ingevlogen, met als gevolgd dat de band zelf haar apparatuur moet soundchecken, wat eigenlijk een zeer vermakelijk tafereel blijkt. Bassist Jerry Only laat de bekende akkoorden van 'Blitzkrieg Bop' van Ramones horen en er wordt enthousiast "Hey Ho, Let's Go" gezongen. Wanneer alle instrumenten gestemd en gecheckt zijn kan de show beginnen. Een verkleede Crimson Ghost verschijnt op het podium en verwelkomt het publiek. Crimson Ghost is de naam van het skull face logo van de band. Wat velen niet weten en wat tevens niet is aangekondigd, is dat deze show onderdeel is van de ' Revisited Tour'. 'Static Age' is het Misfits album dat is opgenomen in 1978 (met Glenn Danzig op zang), maar pas in 1996 is uitgebracht. Ze spelen dit album bijna integraal, op het nummer 'We Are 138' na. Deze komt later in de set voorbij. Daarvoor in de plaats spelen ze 'Children In Heat'. Zware kost voor de mensen die alleen voor de hits komen, want alleen de echte Misfits liefhebbers kennen alle teksten. De mensen die trots naar de H&M zijn gerend om een Misfits shirt te halen en die alleen bekende nummers zoals 'Scream' en 'Helena' kunnen meezingen vervelen zich hoogstwaarschijnlijk een ongeluk. Want eerlijk is eerlijk: veel show zit er niet in. Er wordt regelmatig van microfoon gewisseld, zodat de mensen die links en rechts staan ook de bandleden in de ogen kunnen kijken. Er is - vooral door Jerry Only - veel contact met de vaste kern in de zaal, maar verder is het routinewerk. Wanneer uiteindelijk het intro 'Abominable Dr. Phibes' klinkt uit de Michale Graves-periode, wordt het publiek wakkerder en knalt de band 'Dig Up Her Bones', 'Saturday Night', 'Fiend Club' en meer werk van 'American Psycho' en 'Famous Monsters' door de speakers. Bij 'Skulls' wordt een fan uitgenodigd om het nummer mee te zingen op het podium en de band durft zelfs hun meest recente single 'Vampire Girl' te spelen, terwijl ze misschien beter 'Vampira' uit de jaren tachtig ten gehore hadden kunnen brengen. De band heeft al eerder bewezen dat de nieuwe nummers live niet aanslaan, dus gelukkig hebben ze dit aan beperkt tot twee nummers. Misfits blijft legendarisch, maar is een band voor de echte liefhebbers. Voor de overige concertbezoekers valt het onder het kopje "leuk om eens gezien te hebben, maar het hoeft geen tweede keer'. Ach, nu kunnen wel alle H&M bandshirtdragers zeggen dat ze 'die ene band' van hun shirt live hebben gezien.

NINA JUNE - 27/3 - PARADISONina June stond vanavond in Paradiso. Podiuminfo was erbij voor een fotoverslag!

BERTOLF - 25/3 - DE HELLING Bertolf stond vanavond in De Helling in Utrecht. Podiuminfo kwam langs voor...