VERSLAG: Muse - 07/03 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Muse in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

Bekijk de Muse - 07/03 - Ziggo Dome foto's

VERSLAG: Laura de Lange

Rondvliegende drones bij Muse

Maandag was het eerste concert van de drie uitverkochte concerten van de Rockband Muse. Dezelfde dag kondigt Lowlands Muse aan als hun grootste headliner ooit. Via de wi-fi van de Ziggo Dome krijgen de concertgangers een pushbericht van de BBC met de tekst: ‘Meer dan honderd doden bij een Amerikaanse drone-aanval in Somalië.’ Het is al vanaf het begin duidelijk dat de Drones-tour van Muse ook echt wat met het thema gaan doen. Bij binnenkomst van de zaal cirkelen drones door de zaal.
De concertzaal stroomt vol met Muse-fans gehuld in concertshirts. De sfeer is uitgelaten, het publiek heeft er zin in een avond vol gepolijste rock.

Een normaal recht podium aan het einde van de zaal is voor Muse te gewoon. De band komt op op een podium in het midden van de zaal en sterker nog als de band speelt, draait het podium mee. Het concert start goed met de hitsingle 'Psycho'. De toon wordt meteen gezet. Muse is een band die fantastisch op elkaar ingespeeld is en tot haast in de perfectie gitaar speelt. Door het enthousiasme van de Muse-fanaten en het geweldige gitaarspel van de band is de sfeer voor het concert meteen goed.

Ook speelt actualiteit een grote rol bij het concert van Muse. Muse probeert ook op zoveel mogelijk manieren dit te weergeven. Dit maakt het concert ook zeer vernieuwend en verrassend. Door de videoschermen in de achtergrond met nieuwsberichten, drones die rondvliegen door de zaal, zwevende lichtbollen en een confettikanon (wat dan minder te maken heeft met de actualiteit) kijk je als publiek je ogen uit. Er is zoveel te zien dat het ook de aandacht afleid van de muzikale kwaliteit van de band zelf en daarin ook de politieke boodschap die zij willen doorgeven over Drones soms wat in het niet valt.

Het is sowieso een blijvend probleem bij Muse dat ze een neiging hebben tot overdrijving. Niet alleen op het gebied van rekwisieten maar ook op muzikaal gebied heeft Muse een gevoel voor drama, zeker bij nummers als The Handler en Revolt. Het kitscherig is soms wat tenenkrommend Toch laat Muse zijn vakmanschap weer goed horen bij krachtige rocknummers als Supermassive Blackhole waarin ook het gitaarintro van Voodoo Child van Jimi Hendrix ten gehore komt. Maar ook bij nummers als Dead Inside en Time is Running Out doen het goed bij het publiek. Muse eindigt het optreden rustig met Madness. Gelukkig komt Muse terug voor een toegift met Take a Bow en Knights of Cydonia waarin het intro te horen is van Ennio Morricone’s ‘Man With the Harmonica’.

Het optreden van Muse is rockmuziek zoals het gespeeld moet worden. Het is haast zo perfect op elkaar ingespeeld dat het soms wat kitscherig overkomt en misschien wat te geschoold. Muse heeft in het optreden zeker zijn best gedaan om het thema Drones goed naar voren te laten komen, en dit hebben zij ook op zeer vernieuwende manieren gedaan waardoor je als publiek je geen moment kan vervelen. Ook al heeft Muse een lichtelijke neiging tot overdrijving, toch is het het zeker waard om Muse live te zien en mogen zij terecht de grootste headliner van Lowlands ooit genoemd worden. Muse is een band waar geen houdbaarheidsdatum op zit.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

12
Muse foto Muse - 07/03 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 07/03 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 07/03 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 07/03 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 07/03 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 07/03 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 07/03 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 07/03 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 07/03 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 07/03 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 07/03 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 07/03 - Ziggo Dome

12

EEFJE DE VISSER - 09/03 - MELKWEGMet haar nieuwe album Nachtlicht gaat Eefje de Visser momenteel de clubs af....

GUUS MEEUWIS - 2/3 - TIVOLIVREDENBURG Guus Meeuwis doet een clubtour rond zijn nieuwe album 'Morgen'. Natuurlijk...