VERSLAG: EMP Persistence Tour 2015 - 24-01 - TivoliVredenburg

VERSLAG: Sjoert Bakker

EMP Persistence Tour 2015 - 24-01 - TivoliVredenburg

In de laatste show van de EMP Persistence Tour 2015 geven de zeven (!) bands nog één keer alles voor de aanwezige fans. H2O, Ignite, Terror, Iron Reagan, Risk It, Twitching Tongues en Wisdom In Chains wisselen elkaar vanaf het eind van de middag tot aan ’s avonds laat af in de Ronda-zaal van TivoliVredenburg. De zaal is niet helemaal uitverkocht maar er staan genoeg muziekliefhebbers om er een goed feestje van te maken.

Dat er een tour op zit is te merken. De bands hebben er geen problemen mee om elkaars set binnen te wandelen en mee te brullen met de nummers die ze avond na avond gehoord hebben. Bij Iron Reagan worden de gitarist, bassist en zanger zelfs op de schouders gehesen van leden van andere bands. Een goede sfeer onderling dus.

Iron Reagan is sowieso een band dat van een lolletje houdt. Zo doen ze in vijf minuten tijd vijf erg korte nummers achter elkaar die meestal maar uit een paar zinnen bestaan.

Wanneer H2O opkomt, is het duidelijk te merken dat er veel mensen voor deze band naar de show zijn gekomen. Zanger Toby Morse loopt in een pyama-broek rond en de goed op elkaar ingespeelde muzikanten beginnen relaxed te spelen. Klassiekers ‘Nothing to Prove’, ‘One Life One Chance’ worden afgewisseld met de nieuwere nummers ‘Skate’ en ‘Use Your Voice’. Het is een gekte in de zaal en er ontstaat een gezellige moshpit. Al snel wordt duidelijk dat stagediven een optie is maar dat het zoeken is naar genoeg handen om opgevangen te worden. Veel van de nummers worden luidkeels meegezongen. Tijdens ‘What Happened’ lijkt iedereen de tekst te kennen.

Dat de Persistence Tour veelzijdig is bewijst Terror. Dit is een slagje hardere hardcore. Waar H2O uitblinkt in fun staat Terror voor hardheid. Toch is de sfeer niet grimmig en gaan er juist veel mensen los op de muziek van het Californische gezelschap. Vaak geeft vocalist Scott Vogel de mic uit handen om fans of crew een paar regels mee te laten doen. Stagedivers die het podium opklimmen, geven hem net zo vaak een hand als een beuk voordat ze het publiek in duiken. Het hoort er allemaal bij. ‘Keepers of the Faith’, ‘Overcome’ en het nieuwere ‘The 25th Hour’ doen het erg goed en het lijkt opeens alsof de merch-tafel geplunderd is en de meerderheid van de menigte Terror-shirts aanheeft.

Dan is het tijd voor de laatste band Ignite. Ook deze band heeft weer een ander karakter. Aan de nummers is vaak een politieke boodschap verbonden die op inspirerende wijze wordt verteld door frontman Zoli Téglás. Hij was al eerder tijdens H2O op het podium te zien om de aanwezigen te waarschuwen voor dieven. De Amerikaan maakte zich zorgen omdat er tijdens een vorige tour veel telefoons waren verdwenen. Tijdens zijn eigen set komt hij er nog een paar keer op terug en heeft hij ook een boodschap voor kwaadwillenden: ‘If we catch you, we’ll take you backstage and break your heads!’. Verder worden onderwerpen als oorlog en de aanstaande presidentsverkiezing besproken. Ook komt er een cover van U2’s ‘Sunday Bloody Sunday’ langs.

Dan klinken de laatste klanken van Zoli’s mooie stem en is de show en de tour afgelopen. De blauwe plekken komen morgen wel, vannacht dromen we verder van dit Hardcore-feestje met onze helden!

DAUGHTER - 01/02 - PARADISOIn een uitverkocht Paradiso gaf Daughter een sfeervol optreden, hier de beelden.

WILL AND THE PEOPLE - 22/1 - PARADISO De Britse mannen van Will And The People stonden vanavond in Paradiso. Wij...