VERSLAG: Mad Caddies - 28/5 - Melkweg

Mad Caddies - 28/5 - Melkweg

De altijd vrolijke punk/ska band Mad Caddies zijn weer terug in Nederland. Dit betekent dat het vanavond feest is in de Amsterdamse Melkweg. Bij binnenkomst krijgen de bezoekers echter wat minder nieuws te verwerken. De medewerkers van de Melkweg melden namelijk dat de band een boot heeft gemist vanuit Engeland, wat betekent dat het concert enige vertraging heeft opgelopen. De drie kwartier wachttijd die erbij is gekomen mag de pret natuurlijk niet drukken.

Voordat het optreden gaat beginnen zal eerst de band Pepper zijn opwachting maken als enige support act. Pepper is een band welke afkomstig is van het eiland, en Amerikaanse staat, Hawaii. De gespeelde stijl is een mix tussen melodieuze punk, reggae en uptempo-ska. De band bestaat uit een gitarist/zanger, een bassist/zanger en een drummer/zanger. Een licht bezette band hoeft echter niet te zeggen dat de muziek kwalitatief minder is. Dit gegeven gaat in het geval van Pepper absoluut op. Wanneer de band het podium betreedt valt het oog meteen op de bassist. Naast het feit dat de beste man een flinke baard heeft, valt hij behoorlijk op door de energie die hij uitstraalt. Overigens is de hele band behoorlijk actief op het podium. Wanneer het eerste nummer van start gaat straalt de adrenaline direct van de band af. De melodieuze punk gecombineerd met de vrolijke reggae wordt in de zaal met open armen ontvangen. Blije gezichten en veel dansende mensen is een fenomeen dat de band graag ziet. Pepper blijkt vanavond de perfecte opener voor Mad Caddies. De band heeft de bezoekers alvast voorzien van een flinke dosis plezier en adrenaline. En dat willen we toch graag?

De hoofdact van vanavond trad in 1999 voor het eerst op in Nederland en krijgt, naar eigen zeggen, geen genoeg van het Hollandse publiek. Vraag blijft natuurlijk in hoeveel landen ze dit nog meer verkondigen. Bij de opkomst van Mad Caddies wordt het publiek meteen enthousiast. Iedereen weet dat het komende anderhalf uur één groot feest gaat worden. De band heeft net een nieuwe plaat uit, genaamd Keep It Going. Er wordt gekozen om te starten met het eerste nummer van dit album. Wanneer de eerste noten van 'The Dirge' worden ingezet is het feest meteen begonnen. Er wordt een pit gestart en iedereen springt vol overgave in het rond.

De setlist zit erg goed in elkaar. De rustige reggae-songs van de nieuwe plaat komen exact op de juiste momenten, namelijk wanneer iedereen nogal vermoeidheid uitstraalt van de wat snellere songs. Het concert wordt naarmate het vordert alsmaar leuker, energieker en daardoor beter. Zeker wanneer populaire nummers als 'Monkeys' en 'Weird Beard' worden gespeeld wordt iedereen razend enthousiast. Ook het indrukwekkende 'Drinking For 11' wordt door iedereen luid meegezongen.

De band heeft veel interactie met het publiek. Tussen de nummers door spreekt de zanger het publiek veel toe. Er wordt door de band ook veel respect geuit, zowel voor de aanwezigen als voor de voorgaande band, Pepper. Wanneer de band het podium verlaat wordt er luid geschreeuwd om een toegift. Uiteraard kan deze ook absoluut niet uitblijven. Ze mogen de boot dan wel hebben gemist, de show zal hierdoor niet korter zijn.

Wanneer de band het podium opnieuw betreedt deelt de zanger mee dat er een experiment gaat plaatsvinden. Hierop volgt een medley waarin oude en nieuwe nummers met elkaar worden gecombineerd. Nadat er hierop nog enkele nummers volgen, wordt de set op gepaste wijze uitgespeeld.

De Mad Caddies bewijzen vanavond dat ze goed weten hoe ze een feestje moeten bouwen. De band zal aankomende zomer weer terugkeren in ons land en wel op het Lowlands festival. Dit belooft wederom een geweldig optreden te worden. Ze hebben vanavond in de Melkweg wederom een goede indruk achtergelaten.

MY CHEMICAL ROMANCE - 5/6 - HMHAfgelopen dinsdag stond de HMH vol gillende meisjes, die naar A'dam waren...

FROM AUTUMN TO ASHES - 6/6 - TIVOLI Woensdag 6 juni speelde From Autumn to Ashes hun eerste 'headliner' show in...