VERSLAG: Xzibit - 4/6 - Paradiso

Podiuminfo was aanwezig bij Xzibit in Paradiso voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Jasper Wognum

Xzibit - 4/6 - Paradiso

Op de artiestenparkeerplaats van Paradiso staat een hele dikke zwarte BMW. Jammer voor Xzibit dat hij op de passagiersstoel moet zitten. Ter voorbereiding op zijn tour deed hij onlangs mee aan de Gumball 3000 rally. Op de Nederlandse snelweg reed Alvin Nathaniel Joiner 160 in zijn Lamborghini en maakte prompt kennis met de KLPD. Weg rijbewijs. Om de boete te kunnen betalen zijn de kaarten vanavond 30 euro. Aan de hoge kant blijkbaar, want het is akelig rustig in Paradiso. De balkons zijn dicht en de zaal is slechts half gevuld.

The Opposites mogen de zaal opwarmen en bewijzen gemakkelijk hun bestaansrecht. Hierna koelt de zaal al snel weer af. Wachten hoort helaas bij Hiphop optredens. De ‘lichtman’ krijgt alle tijd om verschillende patroontjes op het grote doek achter het podium uit te proberen. Op de banner prijkt de naam van het nieuwe album Full Circle en de tour ‘Back to Basics’. Xzibit gaat vanavond terug naar de basis van de Westcoast Rap: DJ en microfoon.

Na een korte mix in Cooldown Café stijl door DJ Invisible komt X lekker fit het podium op. Hij heeft er zin in! Zijn fans pikken het enthousiasme op en er ontstaat meteen een uitbundige sfeer. Dit is geen rapper die knetterstoned op komt en zijn nummers afwerkt, dit is een entertainer. De stem van Xzibit is moddervet en combineert goed met zijn sterke sidekick. De beats die Invisible vanaf zijn laptop de zaal in slingert zijn zwaar en sober, waardoor de MC’s alle ruimte krijgen.

Verfrissend is dat de gebruikelijke arrogantie en afgezaagde publieksspelletjes bij de meeste hiphop concerten vanavond uitblijven. Er zit natuurlijk wel een coffeeshop momentje in de show, al maak je met een kingsize joint niet echt indruk in Amsterdam.
Er zit bijzonder veel energie in de show. Hits als ‘Paparazzi’, ‘Multiply’ en ‘Alcoholic’ worden afgewisseld met tracks van de nieuwe cd. De inmiddels voller lijkende zaal reageert vol overgave waarbij de ‘westside’ gebaren door de lucht zwaaien. In een moment van bezinning wordt tijdens het nummer ‘Thank You’ het publiek bedankt. Xzibit rapt het nummer staand in een witte spotlight en blijkt ook ingehouden over goede skills te beschikken.

Security heeft de man niet nodig. Een drietal toeschouwers waagt het om op het podium te klimmen, maar met een flinke douw flikkert de ‘Pimp My Ride’ presentator ze er weer vanaf. Geen probleem, ze krijgen alsnog een handje.
Het optreden duurt ruim een uur. Paradiso gaat tijdens de toegiften nog even helemaal los op ‘X’, waarbij alle armen gekruist de lucht in gaan. Dan is het gedaan en stroomt de zaal binnen 2 minuten alweer leeg.
Xzibit kwam, zag en overwon. Overtuigend, zonder zich iets aan te trekken van de lage opkomst. Hij kan er een flinke slok op drinken vannacht, rijden mag hij toch niet.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

Xzibit foto Xzibit - 4/6 - Paradiso Xzibit foto Xzibit - 4/6 - Paradiso Xzibit foto Xzibit - 4/6 - Paradiso Xzibit foto Xzibit - 4/6 - Paradiso Xzibit foto Xzibit - 4/6 - Paradiso Xzibit foto Xzibit - 4/6 - Paradiso Xzibit foto Xzibit - 4/6 - Paradiso Xzibit foto Xzibit - 4/6 - Paradiso Xzibit foto Xzibit - 4/6 - Paradiso

FROM AUTUMN TO ASHES - 6/6 - TIVOLIWoensdag 6 juni speelde From Autumn to Ashes hun eerste 'headliner' show in...

TORI AMOS - 3/6 - HEINEKEN MUSIC HALL Op 3 juni betoverde Tori Amos haar publiek in de Heineken Music Hall....