VERSLAG: Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou - 20/11 - Tolhuistuin

VERSLAG: Karst Jaarsma

Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou

Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou heeft langzaam een cultstatus opgebouwd. Reeds actief in de 1960s, kwam de bekendheid op gang in Europa mede dankzij een compilatiealbum in 2003. In 2011 leverde de band met Cotonou Club nog een nieuw album af. De oude mannen draaien gelukkig nog steeds hun hand niet om voor een tournee. Hoewel de groep waarschijnlijk verschillende bandleden gehad heeft is de gemiddelde leeftijd op het podium boven de 60. Alleen de jonge, vrolijke drummer vormt een uitzondering. Met tien man sterk staat er een waar feest orkest op het podium.

Het gezelschap komt uit Benin en de West Afrikaanse invloeden zijn duidelijk hoorbaar. De tien man sterke bezetting vertaald zich in een rijk geluid. Regelmatig hoor je flarden van, de uit buurland Nigeria afkomstige, Fela Kuti. Dit komt met name door de veelgebruikte koebel aangevuld met blazers. Verrassend genoeg leent de band ook veel muzikale invloeden uit de Caribbean. Dit geeft nummers een zekere Latin twist die meer te vergelijken valt met de Rumba uit Congo.

De muzikanten vertalen hun inspiratie vanavond in een rommelige mix die vaak charmant klinkt, maar ook enkele malen chaotisch. Aangevuld met kleine accenten lukt het Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou echter toch nog om het optreden boeiend te houden. De gitaar klinkt regelmatig boven het geheel uit. Dit gebeurt in de beste stijl van James Brown. De trompet solo's zijn schaars, maar betoverend swingend wanneer een Latin ritme erom vraagt. Hoewel solo de belangrijkste zanger niet sterk klinkt, zijn de meerstemmig gezongen nummers wel heel krachtig.

Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou laat daarmee vanavond horen een leuke band te zijn. De bandleden zijn enthousiast en verscheiden malen swingt het de pan uit. Deze hoge kwaliteit weet het gezelschap echter niet in alle nummers vast te houden. De rommelige combinatie van muziekstijlen verzand helaas enkele keren in ritmes waar moeilijk grip op te krijgen valt.

BEWILDER - 20/11 - ALTSTADTVanavond stonden we in Altstadt voor het optreden van Bewilder. Zie hier het...

THE STRANGLERS - 20/11 - EFFENAAR The Stranglers stonden vanavond in de Effenaar. Zie hier het fotoverslag!