VERSLAG: BØRNS - 5/11 - Q-factory

VERSLAG: Rob van der Zwaan

BØRNS - 5/11 - Q-factory

BØRNS is de band rond Amerikaanse singer/songwriter Garrett Borns. De band was één van de buzz-acts van SXSW en ook op Down The Rabbit Hole maakte BØRNS indruk. Hoog tijd voor een eigen clubshow! Heel wat traditionele poppodia zullen even achter hun oren gekrabd hebben, toen bekend werd dat Q-factory met de primeur aan de haal ging. Het Amsterdamse poppodium is een ambitieuze nieuwkomer in het Amsterdamse clubcircuit. Eentje waar rekening mee gehouden moet worden, getuige de eerdere boekingen van onder andere Jedi Mind Tricks, Diplo en natuurlijk deze van BØRNS.

BØRNS gaat voortvarend van start met 'Dug My Heart' en radiohit '10000 Emerald Pools'. De geluidsmensen van Q-factory hebben duidelijk erg hun best gedaan vanavond. Het grootste geluid van BØRNS komt helemaal tot z'n recht. In veel nummers verzorgt de toetseniste de tweede stem, waardoor de zang duidelijk aan kracht wint.

Frontman Garrett Borns heeft een prima uitstraling en mooi lang haar. Het verhaal wil dat hij vroeger optrad als goochelaar. We kunnen het ons zo voorstellen. Ontspannen vertelt hij over een wandeling door Amsterdam en een kat die hij daar tegenkwam. Volgens hem zijn 'spirit animal'.

BØRNS speelt vanavond alle nummers van debuutalbum 'Dopamine' met natuurlijk als uitsmijter hitsingle 'Electric Love'. Dat is zo'n instant radiohit die je nooit meer meer helemaal uit je hoofd krijgt. Van balads, rustige uitgesponnen nummers a la Beach House tot popknallers; BØRNS laat het vanavond allemaal zien. Op de juiste moment gooit BØRNS z'n kopstem erin, waarmee hij soms aan een jonge MIKA doet denken. Het is een beetje disco, een snufje dance en glam, een beetje zwijmelen, maar vooral heel erg pop.

Hier staat een echte popster in wording. Wij weten het zeker: BØRNS in zo'n kleine zaal zien, dat gaat nooit meer lukken. De grote festivals zullen in de rij staan voor de Amerikanen. Het lijkt ons sterk als BØRNS niet al te zien zal zijn op de komende edities van Rock Werchter, Pinkpop en/of Lowlands. Erg goed gedaan door Q-factory, dus. Leuk om te zien dat het nieuwe podium in Amsterdam Oost zo hard aan de weg timmert.

BRIT FLOYD - 12/11 - HMHDat het muzikaal als een huis staat was al bekend, maar door de gehele...

DEATH CAB FOR CUTIE - 15/11 - TIVOLIVREDENBURG Met een nieuwe plaat op zak keert Death Cab For Cutie terug naar Nederland....