VERSLAG: De La Soul - 11/08 - TivoliVredenburg

VERSLAG: Wouter Braaksma

De La Soul vol energie in TivoliVredenburg

Binnen 24 uur werd eind maart het doel van 110.000 dollar via Kickstarter gehaald voor De La Souls nieuw uit te komen album. Uiteindelijk leverde de campagne ruim 600.000 dollar op door fans die elf jaar hebben moeten wachten op een volwaardige opvolger van The Grind Date uit 2004.

Met een fanbase die zo enthousiast is, heb je geen ander argument meer nodig om nieuwe muziek te maken en jarenlang te blijven optreden. De La Soul laat vanavond in Tivoli dan ook zien dat in tegenstelling tot andere "oudere" acts zij optredens niet als een melkkoe gebruiken. Maar dat dit is wat ze het liefst doen en het liefst zo lang mogelijk.

Oudere staat dan ook in de vorige alinea niet voor niets tussen aanhalingstekens. Want De La Soul staat op het podium met een kinderlijk enthousiasme dat aanstekelijk is. Nummers van debuutalbum 3 Feet High and Rising, uit 1989, worden met veel passie gebracht alsof de nummers voor de eerste keer opgevoerd worden.

Na drie nummers is het publiek in de ziel geraakt tijdens Potholes In My Lawn. Daarna weet De La Soul het feest de rest van het uur geroutineerd voort te zetten zonder dat het saai wordt. Het plichtmatig plagen van het publiek stoort dan al niet eens meer. Dat komt mede doordat ze zichzelf niet zo serieus nemen en kunnen lachen om elkaars fouten. Door de routine weten ze het publiek op natuurlijke wijze op te zwepen en mee te nemen naar de roots van hip-hop. En door het vette geluid in de Ronda klinken de samples van DJ Maseo heerlijk.

Ring Ring Ring wordt luidkeels meegezongen waardoor Kelvin Mercer onder de indruk lijkt. Grootste hit Me Myself & I klinkt rommelig maar De La Soul is dan al bezig met afscheid nemen van de fans. Het trio is een brok dankbaarheid en feelgood. Schoenen, platen, t-shirts, alles wordt gesigneerd tijdens en tussen de nummers door. Dat een toeschouwer de microfoon krijgt om te vertellen hoeveel De La Soul voor hem betekent, valt niet bij iedereen in goede aarde. David Jolicoeur maant het publiek tot stilte en de fan maakt zijn verhaal af onder luidt applaus. De drie rapper luisteren dankbaar. Het laat zien hoe toegankelijk de groep is terwijl ze op meesterlijke wijze nonchalant door de teksten gaan.

De La Soul gedraagt zich als de ideale schoonzoon vanavond. Ondanks de wat late opkomst is het verfrissend om een groep na al die jaren nog steeds zo enthousiast en positief te zien als De La Soul. Nadat de muziek van grote invloed is geweest op ontelbaar veel artiesten, is het te hopen dat ook de instelling van de rappers wordt overgenomen in de hip-hopwereld en ver daarbuiten. Want deze cursus feelgood is een genot om naar te kijken én luisteren

COMBICHRIST - 13/08 - DE HELLINGCombichrist deed de Helling in Utrecht aan en wij waren erbij! Zie hier ons...

THE KIK & FRIENDS - 08/08 - CONCERTGEBOUW The Kik en een eerbetoon aan Paul McCartney