VERSLAG: Neil Diamond - 25/06 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Neil Diamond in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 4 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

Neil Diamond

Wanneer Neil Diamond de woorden ”I Love You” uitspreekt dan geloof je dat meteen. Hoewel er een klein gilletje door de zaal gaat wanneer we Diamond in zijn jonge jaren op het videoscherm zien verschijnen, kan hij ook op 74 jarige leeftijd nog op de aandacht van de vrouwen rekenen. De zanger deelt handkusjes uit aan zijn charmante leeftijdsgenoten en beide kanten lijken volop van de wederzijdse aandacht te genieten. De singer-songwriter stond donderdagavond de Ziggodome te charmeren, zaterdag zal hij nogmaals Amsterdam bezoeken.

Diamond vult zijn muziek vanavond aan met een flinke dosis Las Vegas gevoel. Het decor wordt opgesierd met een grote video afbeelding van een draaiende diamant en het podium waarop zijn band staat te spelen kan mooi een stukje uit elkaar om Diamond naar voren te laten lopen. Het doet niks af aan het optreden. Sterker nog, vanaf de aftrap ‘I’m A Believer’ staat de swingende band als een huis. Vooral dit dansbare gevoel overheerst de hele avond. De sterke blazerssectie speelt daar een centrale rol in. Neil Diamond oogt nog fris voor zijn leeftijd. Hij maakt hier en daar een dansje, loopt enthousiast over het podium en tijdens ‘Red, Red Whine’ ziet hij zelfs kans om een rappende knipoog naar UB40 te maken.

Alle nummers omvatten invloeden vanuit de complete muziek encyclopedie, maar blijven aan de veilige kant van het pop spectrum. ’You Got To Me’ krijgt een bluesakkoord, maar de mondharmonica solo gaat nergens volledig los. ‘Pretty Amazing Grace’ wordt voorzien van een extra Latin laag en uiteraard wordt ‘Red, Red Whine’, net zoals de UB40 versie, in een reggae jasje gehezen. Dit zorgt ervoor dat stilzitten eigenlijk geen optie is. Zowel de oudjes als de handvol jongeren komen enkele keren enthousiast overeind om de heupen lekker los te gooien.

De ietwat schorre stem van Neil Diamond doet het meeste werk. Het is daarom wat jammer dat hij geen moment even intiem met enkel een gitaar gaat zitten. ‘Holly Holy’ lijkt dit aan het begin te bieden, maar ook verderop in het nummer zorgen de blazers voor een aangesterkt geluid. Het past bij het Las Vegas gevoel dat Diamond vanavond met zich mee brengt. Na afloop van een 2.5 uur durende show gevuld met louter klassiekers kan je ook niks anders dan een swingende kniebuiging maken voor deze legende. De charme van Diamond pakt ook de aanwezige koppels in. Generatiegenoten van Neil Diamond liepen aan het begin van de avond met de nodige moeite naar hun zitplaats toe, na afloop is er echter een frisse tred terwijl de echtgenoot in een romantische greep gehouden wordt. Met een sterker beeld kan de tijdloosheid van Neil Diamond niet onderstreept worden.

FOTOGRAFIE: Bart Notermans

Neil Diamond foto Neil Diamond - 25/06 - Ziggo Dome Neil Diamond foto Neil Diamond - 25/06 - Ziggo Dome Neil Diamond foto Neil Diamond - 25/06 - Ziggo Dome Neil Diamond foto Neil Diamond - 25/06 - Ziggo Dome

THE MOODY BLUES - 25/06 - HEINEKEN MUSIC HALLThe Moody Blues bestaat al meer dan een halve eeuw. Gevormd in 1964 en nog...

THE ROBERT CRAY BAND - 24/06 - PAARD VAN TROJE Meesterlijk op gitaar en gezegend met een soulvolle stem: Robert Cray in...