VERSLAG: Faithless - 18/4 - Ahoy

Podiuminfo was aanwezig bij Faithless in Ahoy voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Joslyn Dresen

Faithless - 18/4 - Ahoy

In Nederland heeft Faithless een grote schare fans. Deze bevinden zich in alle hoeken van muziekliefhebbers. Zo zie je vanavond in Ahoy wat jong maar ook ouder publiek, meisjes in hippe dans outfits en jongens met een punk attitude. Een volle, gemelleerde zaal is ook wat je bij Faithless verwacht. Niet alleen op hun albums, van debuut Reverence tot het vorig jaar verschenen To all new arrivals, lopen de stijlen uiteen van heftige dansplaten tot gevoelige akoetische nummers, ook hebben ze zich bewezen op grote festivals als Pinkpop en Werchter.

Het Nederlandse Kraak en Smaak mag vanavond het publiek opwarmen. Ze hebben vanavond wel wat last van het openingsbandje syndroom. De zeskoppige band staat op een kaal podium met slecht 3 kleuren licht. Ook staat het geluid vrij zacht waardoor het in de volle zaal niet echt doorkomt. Later wordt gelukkig de volumeknop verder open gedraait waardoor de heupen lekker meebewegen op de funky basslijntjes. Met het nummer ‘Money in the bag’ proberen ze het publiek nog mee te krijgen wat niet echt wil lukken. Maar later in de set komen de voetjes toch wat meer van vloer en krijgt Kraak en Smaak nog een warm applaus als ze om half negen het podium verlaten.

De hoofdact heeft hier natuurlijk geen last van. Als Sister Bliss plaats neemt achter haar toren van synthesisers valt er een doek achter het podium weg. Het doek maakt plaats voor een indrukwekkende lichtshow bestaande uit 8 lichtbakken, ala digitale volumemeters, en 5 projectieschermen tot aan de nok van de Ahoy en 2 grotere schermen naast het podium. Hierop zien we niet alleen de bewegingen van de band op het podium maar ook visuals die de nummers versterken. Opener ‘Insomnia’ zorgt ervoor dat ze het publiek gelijk mee hebben. Hierna het rusige ‘To all new arrivals’ waarbij de akoestische gitaar erbij gepakt wordt. Deze golfbeweging vloeit de avond door. Klappers worden afgewisseld met rustige(re) nummers. De vaste live band kan hierdoor ook regelmatig hun kwaliteit laten horen. Harry Collier en Cas Fox deden mee op het laatste album en zij verzorgen ook de vocalen bij oa. ‘To all new arrivals’, ‘Bombs’, ‘What about love’ en ‘Music matters’. Vooral bij ‘Bombs’ horen we een goede wisselwerking tussen Collier en Maxi Jazz. Dit wordt alleen maar meer versterkt door de licht politiek getinte beelden van Blair en krantekoppen die we ook zien bij ‘Weapons of mass destruction’. Het is echter de frontman die de aandacht weet te houden. Niet door veel te zeggen maar zijn goede stem en zijn typische stille poses of juist uitbundige sprongen zorgen ervoor dat iedereen keihard “One” meegilt bij ‘We come 1’. Sister Bliss laat alles goed in elkaar overvloeien en geeft spacey geluidjes met vette beats bij een heftige ‘Donny X’ mix in ‘God is a DJ’. Anderhalf uur lang zingen en dansen we mee op nummers van alle albums. Als Faithless dan voor het eerst het podium verlaat blijft het aplaus aanhouden tot ze weer verschijnen voor het toegift, het lekkere funky ‘Muhammad Ali’ en een lange ‘Salva Mea’. Het enthousiasme van het publiek slaat zo over naar Maxi Jazz dat deze op de speakertoren klimt.

Een set die het niet alleen moeten hebben van de grootste hits bewijzen op een avond als deze dat Faithless gewoon een hele goede live act is. En dat ze zonder grote verhalen maar met hun muziek, geholpen door het visuele gedeelte, de komende zomer weer een graag geziene band zullen zijn op diverse lokaties

FOTOGRAFIE: Bianca Berger

Faithless foto Faithless - 18/4 - Ahoy Faithless foto Faithless - 18/4 - Ahoy Faithless foto Faithless - 18/4 - Ahoy Faithless foto Faithless - 18/4 - Ahoy Faithless foto Faithless - 18/4 - Ahoy Faithless foto Faithless - 18/4 - Ahoy Kraak & Smaak foto Faithless - 18/4 - Ahoy Kraak & Smaak foto Faithless - 18/4 - Ahoy Kraak & Smaak foto Faithless - 18/4 - Ahoy

MAXIMO PARK - 19/4 - MELKWEGOp 19 april was Podiuminfo getuige van het optreden van Maximo Park in de...

ACROSS FIVE APRILS - 18/4 - WINSTON Het was de eerste show van emocore band Five Across Aprils op het vaste land...