VERSLAG: Wednesday 13 - 6/4 - Melkweg

Wednesday 13 - 6/4 - Melkweg

Horror! Dat is het thema dat vanavond centraal staat in de Amsterdamse Melkweg. De “European Werewolves Tour '07”, verzorgd door de horror-punkers van Wednesday 13 en van The 69 Eyes, staat vandaag in een uitverkochte Max. In eerste instantie zou de Japanse horror-punk band Balzac als support act meereizen met de twee bands. Balzac heeft echter af moeten zeggen en is vervangen door Maryslim. Dit is de band van het broertje van Jyrki 69 (The 69 Eyes).

Zoals gezegd opent Maryslim de avond. De band heeft de uitstraling van een jaren '70 punkband en dit is in de muziek goed terug te horen. De vocalist van de band geeft daarbij een melodieuze draai aan het punkgeluid. Zijn zuivere stem is niet de stem die je regelmatig in een punkband tegenkomt, wat in het geval van Maryslim goed uitkomt. Zijn stem zorgt voor catchy nummers. Bij het eerste nummer reageert het publiek erg enthousiast op de vrolijke zangmelodieën. Na ongeveer vijf nummers worden de vrolijke zanglijnen, die in elk nummer terugkomen, echter toch wat saai. De band merkt dit ook aan het publiek en begint steeds meer aandacht te vragen. Wanneer de band weinig applaus krijgt na een matige gitaarsolo, uitgevoerd door beide gitaristen, kiezen ze een nieuwe aanpak. Op het moment dat de gitaristen met elkaar gaan zoenen krijgen ze het applaus waar ze naar zochten. Er moet echter wel behoorlijk wat mis zijn met je muziek als je taferelen als deze nodig hebt om populariteit te winnen. Dit is ook absoluut het geval. Het optreden wordt des te saaier naarmate het einde nadert. Maryslim speelt een zeer matige set.

Direct na de laatste noten van de opener van de avond dringt het publiek flink naar voren. Het is duidelijk te merken dat een groot deel van de aanwezigen is gekomen voor The 69 Eyes, en met recht! De band is, muzikaal gezien, absoluut de band van de avond. Wanneer het podium wordt betreden en de eerste noten gespeeld worden, is het publiek meteen enthousiast. Bij het openingsnummer wordt meteen luid meegezongen. De geweldige lage stem van zanger Jyrki komt op het podium minstens zo goed uit de verf als op de plaat. Zijn stem brengt, in combinatie met de vrolijke melodieuze punk die de band speelt, een leuke sfeer in de zaal. Nummers als 'The Chair', 'Never Say Die', 'Perfect Skin' en 'Frankenhooker' zijn vanavond enkele uitblinkers in de setlist van de band. Het is simpelweg een waar genot om live te aanschouwen. De 'dooie' uitstraling die de mannen hebben is in het geval van The 69 Eyes iets zeer positiefs. De nummers gaan stuk voor stuk over de dood en verschillende, uit de dood opgestane, wezens. Dit beïnvloedt de sfeer eigenlijk in dezelfde mate als de muziek die de band speelt. The 69 Eyes speelt vanavond een zeer overtuigende set. Ze weten het publiek goed mee te krijgen zonder al te veel om aandacht te vragen. De setlist zit goed in elkaar en er wordt strak gespeeld. Deze band is een absolute aanrader voor alle fans van jaren '70 punk, als The Ramones en The Sex Pistols.

De hoofdact van vanavond, Wednesday 13, heeft dus een flinke klus te klaren. Het zal moeilijk worden om het overtuigende optreden van de voorgaande band te overtreffen. Wednesday 13 is de naam van de zanger. De gelijknamige band is een van zijn projecten. Hij is onder andere bekend van de Murderdolls. Wednesday 13 heeft aan The 69 Eyes wel de perfecte support act. De nummers en de sfeer blijven in hetzelfde thema. De muziek is echter wel behoorlijk anders. De band speelt tevens punk. Het is echter allemaal een stukje sneller. Muzikaal gezien stelt deze band eigenlijk weinig voor. Het is ook, zonder twijfel, niet hun bedoeling om geniale composities te schrijven. De band wil simpelweg een feest maken van hun live performance en dat lukt ze goed. Er is voor deze band weinig nodig om het publiek enthousiast te maken. Nummers als 'American Werewolves In London', 'Happily Ever Cadaver', 'Bad Things' en het Murderdolls-nummer 'Rambo' worden vrolijk meegezongen. De sfeer zakt op geen enkel moment in. Het stemgeluid van zanger Wednesday 13 is op het podium evenzo indrukwekkend als op de albums. De band blijkt, met de sfeer die ze meebrengen, een waardige afsluiter voor deze avond.

Hopelijk komen The 69 Eyes en Wednesday 13 weer snel deze kant op. Beide bands hebben een overtuigende set gespeeld en een goeie indruk achtergelaten.

THE AUTOMATIC - 12/4 - PATRONAATOp deze zomerse donderdagavond staan in Patronaat zowel Silence is Sexy als...

ILSE DELANGE - 5/4 - HMH Na het succes van Ilse's laatste plaat The Great Escape presenteerde ze...