VERSLAG: UB40 - 10/11 - Melkweg

VERSLAG: Marco Vlot

UB40 - 10/11 - Melkweg

Voor wie het nog niet weet: op dit moment zijn er twee UB40's. Dat klinkt als een walhalla voor de liefhebber van Britse reggae, maar de waarheid is helaas wat grimmiger. Ze vechten elkaar namelijk de tent uit. In het kort: zanger Ali Campbell verliet een aantal jaar geleden de band om solo te gaan. Na zes jaar ondergaan te hebben hoe de overgebleven leden zijn nummers, naar eigen zeggen, vermoordden en wellicht geholpen door het feit dat zijn solocarriere niet echt van de grond kwam, besloot hij samen met kernleden Astro en Mickey, die inmiddels UB40-1 ook hadden verlaten, weer onder de naam UB40 verder te gaan. Het enige probleem is dat de rest van de oorspronkelijke band dat ook nog doet.

Vanavond staat de versie met Ali Campbell in de Melkweg, waar bij aankomst een flinke rij voor de deur staat. UB40 is gezien de uitverkochte Melkweg nog altijd populair. Ze hebben dan ook een hoop hits op hun naam staan, waarvan ze er met 'Here I Am (Come and Take Me)' en 'Homely Girl' meteen een paar in gooien. Ali is wat ouder geworden maar klinkt nog als vanouds. De band is strak en Astro toast er op los. Alle ingrediënten voor een feest der herkenning.

UB40 speelt niet alleen de hits. Er is namelijk ook een nieuwe plaat uit, Silhouette, waar ook een aantal nummers van voorbij komen. Vooral de titeltrack wordt al volop meegezongen. Tijdens Charles & Eddie cover ‘Would I Lie To You’ gaat Ali in duet met de achtergrondzanger die daarmee aantoont erg goed te kunnen zingen. Hij lijkt tijdens het optreden oprecht te genieten van de muziek, net als de breedlachende gitarist met wie hij constant lol maakt. Het draagt allemaal bij aan de feestvreugde.

Er is niemand die echt dacht dat Red Red Wine niet gespeeld zou worden, maar het applaus als de band terugkomt voor de toegift is er niet minder om. Food for Thought wordt voorafgegaan door een drumsolo, waarna de band afsluit met wellicht hun bekendste nummer.

Welke versie van UB40 de echte is zal in de nabije toekomst wellicht van rechtswege worden bepaald. Tot die tijd zijn er twee, maar eerlijk is eerlijk: het is goed om Ali Campbell met Astro op een podium te zien. Voor velen zijn dit toch de gezichten achter de grote hits van UB40. En vanavond hebben ze er een feestje van gemaakt. De vraag die rest is: waarom hield Ali zijn jas aan? Het werd namelijk behoorlijk warm in de Melkweg.

BLOOD RED SHOES 10/11 TIVOLI VREDENBURGWat een toffe show van Blood Red Shoes in Tivoli. Support: Tiger Cub. Bekijk...

DARIUS RUCKER - 9/11 - MELKWEG Darius Rucker, voormalig zanger van Hootie & the Blowfish en nu...