VERSLAG: George Ezra - 5/11 - Melkweg

VERSLAG: Karst Jaarsma

George Ezra

In het Verenigd Koninkrijk is de ster van George Ezra inmiddels zo sterk gerezen dat de singer-songwriter binnen tien minuten zijn volledige Britse tournee uitverkocht. Ook de tickets voor het optreden in Amsterdam zijn al geruime tijd uitverkocht. Het talent van de zomerse single ‘Budapest’ bewijst vanavond veel meer in huis te hebben dan één catchy nummer.

Rae Morris is meegenomen als voorprogramma. De zangeres neemt plaats achter een keyboard en speelt een klein half uur liedjes. Er wordt voortdurend door de Engelse heen gepraat. Daardoor komen de nummers nergens volledig tot hun recht. Op de momenten dat ze het publiek overstemd doet de zangeres aan Jacqueline Govaert denken.

Doordat George Ezra gelijk begint met het stevige ‘Cassy O’ lukt het hem wel om dit geroezemoes te overstemmen. Het nummer krijgt door de degelijk spelende band net dat beetje extra pit. Ondanks zijn jonge leeftijd lijkt de rol van frontman al te wennen. Soepeltjes zingt Ezra de nummers en hij lijkt bijna te dansen met zijn gitaar. De onervarenheid blijkt enkel uit de angst van de bandleden om wat losser te spelen. Zo ontbrak het bij opener ‘Cassy O’ aan een vuige gitaarsolo die het nummer compleet had gemaakt. Ook later op de avond hoop je geregeld op zo’n solo. Altijd blijft deze uit.

George Ezra geeft vanavond verder een ijzersterk optreden. De Engelsman roept referenties op met de groten van de Britse muziekwereld. Zowel vleugjes Joe Cocker als Dire Straits klinken door in de muziek. Dat laatste is met name het geval met het bezwerende ‘Spectacular Rival’. De dreigende sfeer pakt de zaal in. Net zo dreigend is het basloopje van ‘Did You Hear The Rain?’. In een rockende versie werkt de band vervolgens het nummer af. Waarom de zaal grotendeels gevuld is met vrouwen bewijst de zanger wanneer hij zelfverzekerd enkele nummers solo speelt. Op knappe wijze zal iedereen het idee hebben dat deze sterke stem, met goed uiterlijk, enkel voor hem of haar staat te spelen.

Over de stem van George Ezra zijn pagina’s geschreven. Ook vanavond denk je regelmatig te maken te hebben met een oudere man van Afrikaanse afkomst. Dat Ezra dan ook afziet, al dan niet gedwongen door een pratend publiek, van de gospel introductie naar ‘Did You Hear The Rain?’ is een gemiste kans. Daardoor blijft dat echt indrukwekkende moment achterwege. Hij laat echter duidelijk zien meer te zijn dan enkel die goede stem. Alle nummers hebben rake melodieën, de arrangementen steken goed in elkaar en hij weet het lastige publiek goed in te pakken. Als in de loop der tijd er meer ruimte voor spontaniteit zou komen, dan kan George Ezra best eens de volgende grote stem van de Britse muziekcanon kunnen worden!

KASABIAN - 6/11 - HMHMet een nieuw album op zak kwam Kasabian weer eens richting de hoofdstad....

LEVEL 42 - 05/11 - TIVOLI VREDENBURG Level 42 boekte in de jaren 80 enkele wereldhits, en de band rond...