VERSLAG: Within Temptation - 14/3 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Within Temptation in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 8 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Within Temptaion - 14/3 - Melkweg

Hoe snel kan het gaan? Je scoort een hitje (Ice Queen) en opeens wordt je één van de grootste bands van Europa. Dit zonder de overstap te maken naar hitgevoelige muziek, maar door nog altijd stevige muziek te maken. Het hitje uit 2002 was blijkbaar het duwtje in de rug dat de metalband Within Temptation nodig had.

Door de grote, ook Europese, populariteit rond de Waddinxveense groep is deze al een tijdje het Nederlandse clubcircuit ontgroeid. Hun laatste optreden in een zaal van ons land is alweer twee jaar geleden (Lucky & co, Rijssen) en de band richt zich dan ook duidelijk meer op de festivals. Het is dan ook geen toeval dat de band meteen na het festivalseizoen vorig jaar de studio is ingedoken en er net voor het nieuwe seizoen weer uitkomt. Deze band wil optreden, dat is duidelijk. Dit het liefst op een megapodium met zoveel mogelijk tierelantijnen op dat podium. Within Temptation reist dan ook door heel de wereld met een aantal bussen om alles te kunnen vervoeren. Wellicht is dit ook de reden dat ze vanavond geen support act hebben, omdat er gewoon geen plek meer was voor een extra parkeerplek bij de Melkweg.

Om het festivalgevoel er een beetje in te houden worden ze vanavond ook aangekondigd (door Dennis van MTV) in de vernieuwde MAX. Aangezien de band geen support act heeft is dit natuurlijk nogal overbodig, iedereen weet allang dat ze zullen optreden, anders koop je geen kaartje. Geen support act betekend meestal; lekker vroeg beginnen en op tijd naar bed (het is tenslotte een doordeweekse avond). Dit had de Melkweg ook zo gepland, echter begint het zestal een uur te laat. “Dankjewel voor het komen en welkom bij ons eerste optreden hier in Nederland en in de Melkweg. We hebben net een nieuw album uit en deze gaan we vanavond voor het eerst live spelen, dus we zullen jullie hulp vanavond goed nodig hebben! verteld zangeres Sharon den Adel voordat het eerste nummer gestart wordt.

De band speelt inderdaad erg veel van The Heart Of Everything, hoewel deze pas een paar weken uit is kan bijna iedereen meezingen met Sharon. Dit vooral wanneer de eerste single ‘What Have You Done’ langskomt. “Helaas is Keith Caputo er vanavond niet bij, hij zal echter wel op het scherm achter ons meezingen. Dit was de enige oplossing die er was” verteld Sharon bijna verontschuldigend. Meezingen en spelen met een scherm op de achtergrond mag dan wel iets nieuws zijn voor de band, maar ze lossen het erg goed op. Het is heel begrijpelijk dat Keith niet mee kan komen naar alle optredens en het zou zonde zijn geweest wanneer ze om deze reden de single niet zouden spelen.

Naast nieuw werk kunnen natuurlijk ook de oude singles vanavond niet achterwege blijven. Helaas voor de band verlopen deze minder goed. “We hebben vooral heel erg de nieuwe nummers geoefend, maar de oude nummers gaan blijkbaar het moeilijkst. We gaan hem nog een keer proberen” vertelt gitarist Robert Westerholt wanneer zijn vrouw Sharon halverwege de single ‘Angels’ een klein foutje maakt. Hierdoor legt de band erg de nadruk op dit foutje, terwijl ik bijna zeker weet dat er niemand was die ook maar iets door had.

In de zaal staan vanavond mensen uit alle plekken van Nederland, maar ook veel buitenlandse mensen. Het is dan ook een erg uniek en intiem optreden dat niet snel terug zal komen. De band heeft vandaag hun tournee kleins geopend in eigen land en zal hem groot gaan eindigen. Dit op zaterdag 24 november in het Beursgebouw in Eindhoven. Tot die tijd zijn ze gelukkig ook op veel festivals te zien, zowel binnen als ook buiten Nederland. De band is beter dan ooit en heeft een gouden toekomst!

FOTOGRAFIE: Cosmo Vloedbeld

foto Within Temptation - 14/3 - Melkweg Within Temptation foto Within Temptation - 14/3 - Melkweg Within Temptation foto Within Temptation - 14/3 - Melkweg Within Temptation foto Within Temptation - 14/3 - Melkweg Within Temptation foto Within Temptation - 14/3 - Melkweg Within Temptation foto Within Temptation - 14/3 - Melkweg Within Temptation foto Within Temptation - 14/3 - Melkweg Within Temptation foto Within Temptation - 14/3 - Melkweg

MARK FOGGO - 10/3 - UNDERGROUNDAfgelopen zaterdag speelde Mark Foggo de Undergroound in Lelystad plat! Hier...

NELLY FURTADO - 13/3 - HMH Afgelopen dinsdag betrad Nelly Furtado het podium van de Heineken Music Hall....