VERSLAG: Beck - 8/9 - HMH

Podiuminfo was aanwezig bij Beck in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 7 foto's.

VERSLAG: Nina de Koning

Beck

Na zeven jaar van afwezigheid(!) is Beck dan eindelijk terug in Nederland voor een concertje en dat nog wel in de Heineken Music Hall. Met het nieuwe album ‘Morning Phase’ was de aanleiding er om weer opnieuw een tourschema in elkaar te zetten en dus ons kikkerlandje aan te doen, al beslaat de Europese tour van de heer Beck maar acht data en het meeste daarvan zijn op festivals in Groot Brittannië. Hiermee mogen we dus concluderen dat er in de handjes geknepen kan worden bij het bemachtigen van een kaartje voor ’s werelds bekendste en muzikaalste ‘Loser’.

Als rond kwart over negen Beck het podium oploopt lijkt de HMH dan ook klaar voor een feestje. ‘Devil’s Haircut’ wordt ingezet en gelijk wordt er door de voorste rij meegedeind. Dat er maar circa 2000 mensen op de show zijn afgekomen en er in de zaal eigenlijk wel 5500 mensen passen mag de pret niet drukken. Beck geeft alles wat hij heeft en na zijn grootste hit ‘Loser’ vrij vroeg in zijn set gespeeld te hebben valt het even stil. Dan wordt ook de andere hit ‘Gamma Ray’ slordig en snel gespeeld, wat jammer is aangezien het publiek de tekst woord voor woord meezingt en hier duidelijk van geniet. Als dan de ballades gespeeld worden lijkt het publiek er bijna zelfs een beetje klaar mee. Mensen staan hun telefoons te checken of doen hun hand voor de mond om maar niet te laten zien dat ze aan het gapen zijn, ook al blijft de oprechtheid en het enthousiasme van de zanger en zijn band hetzelfde. Hierdoor gebeurt het dan toch dat, bij het horen van de eerste klanken van ‘Girl’, mensen uit hun winterslaap lijken te komen en toch een beetje heen en weer mee hupsen.

Als een elftal dat een slechte eerste helft heeft gespeeld voelt ook Beck dat hij zijn ‘tweede helft’ extra speciaal moet maken om te blijven boeien. Wat hij dan ook als geen ander doet. Nummers als ‘E-Pro’, ‘Debra’ en ‘Where It’s At’ komen langs en ineens zingen mensen teksten als ‘Where it’s at, I’ve got two turntables and a microphone’ mee alsof hun leven er van afhangt.

Door deze fenomenale tweede helft moet het wel zo zijn dat Beck volgende keer (hij gooide er aan het einde zelfs een ‘See you soon!’ uit) uitverkoopt. Al is het maar door zijn innemende stage persoonlijkheid en zijn muzikaliteit, waarmee hij heel erg relaxed en gecontroleerd het publiek van de HMH verrast en inpakt. Deze man mag heel snel weer een concertje komen spelen.

FOTOGRAFIE: Frans LaHaye

Beck foto Beck - 8/9 - HMH Beck foto Beck - 8/9 - HMH Beck foto Beck - 8/9 - HMH Beck foto Beck - 8/9 - HMH Beck foto Beck - 8/9 - HMH Beck foto Beck - 8/9 - HMH Beck foto Beck - 8/9 - HMH

THE SCRIPT - 9/9 - PARADISONormaal speelt The Script eerder in een zaal van het formaat Ziggo Dome, maar...