VERSLAG: Robbie Williams - 4/5 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Robbie Williams in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

VERSLAG: Francis Pronk

Robbie Williams

"Hello, I am Robert Peter Williams and for the next two hours your ass is mine!, klinkt het door Ziggo Dome. Een luid gejoel klinkt in de zaal en wanneer het doek valt is er een adembenemend decor te zien, bestaande uit drie verdiepingen. Het doet denken aan een chique dansfeest uit een ouderwetse film. De blaassectie bevindt zich op de bovenste en middelste verdieping. De rest van de band staat beneden en de dansers verspreiden zich over het gehele podium.

Vorig jaar bracht de zanger 'Swing Both Ways' uit, een swingalbum bestaande uit covers, eigen nummers en duetten met onder andere Rufus Wainwright, Lily Allen en Michael Bublé. De show wordt, net als het album, geopend met 'Shine My Shoes'. Klassiekers als 'Puttin' On The Ritz' van Jeff Richman en Dean Martin's 'Ain't That A Kick In The Head' passeren de revue. "Ver voor het ontstaan van Google en Facebook had ik een aantal hits. I was the obese Justin Bieber", aldus de zanger. Hij laat zijn gezicht zien vanachter een gordijn en even later wordt hij onhoog getakeld. De in de lucht hangende Robbie ziet er op deze manier inderdaad uit alsof hij iets teveel heeft gegeten. Na 'No One Likes A Fat Pop Star' is het tijd voor één van de oudere hits van Robbie, namelijk 'Supreme'. Ook dit nummer is in een swing jasje geduwd en is omgedoopt tot 'Swing Supreme'.

Entertainen kan Robbie als de beste. Dit doet hij niet alleen, want hij is tijdens deze tour op reis met een bont dansgezelschap. Door de mooie jurken en outfits waan je je even in de Middeleeuwen. De dansers zijn op een fictief gemaskerd bal en trekken hun mooiste danspassen uit de kast. Niet alleen een chique wals komt voorbij, want een paar minuten laat het gezelschap zien dat zij ook kunnen rock ’n rollen.

Robbie verontschuldigt zich voor zijn gedrag van vorig jaar. Hij staat erom bekend dat hij tijdens zijn show een gelukkige fan het podium optrekt en kust. "Dat gaat vandaag niet gebeuren", belooft hij. Toch kan hij het niet laten om een dame te verwelkomen op het podium tijdens Dean Martin's 'That's Amore'. Dit keer geen vunzig gedoe, want... Hij gaat op zijn knieën. "Wil je mijn showbizz vrouw zijn?" De fan zegt volmondig "ja" en krijgt zonder pardon een sluier om. Één van de bandleden neemt de rol als ambtenaar van de burgerlijke staat op zich en hij 'trouwt' het showbizz koppel.

Na een pauze van maar liefst twintig minuten wordt de show hervat met 'Soda Pop'. Het podium is inmiddels omgetoverd tot het decor van een boot. Robbie is gehuld in een kapiteins outfit en de dansers in matrozenpakken. Daarna is het tijd voor soul! Onder andere 'Hit The Road Jack', 'Reet Petite' en 'Shout' maken het spektakel compleet. Één van de achtergrondzangeressen treedt op de voorgrond en laat haar gouden keeltje spreken. Ze zingt 'Empire State Of Mind' van Alicia Keys en dat is meteen de brug naar het volgende nummer, namelijk 'New York, New York' van Frank Sinatra.

Het optreden is niet enkel een ingestudeerde show, want Robbie begint spontane praatjes met zijn fans en maakt vooral grapjes. Hij krijgt vele cadeaus aangeboden en er worden bordjes omhoog gehouden met teksten als "DILF". Negentien maanden geleden is hij troste vader geworden van een dochter (Theodora Rose) en hij vertelt dat hij binnenkort weer papa wordt! Speciaal voor zijn eerste kindje heeft hij 'Go Gentle' geschreven en ook dit nummer wordt ten gehore gebracht. Tijd voor een nieuw liedje voor zijn tweede kindje!

Het einde van de set nadert, dus tijd voor wat ouder materiaal van Robbie. Er worden stukjes uit 'Rock DJ', 'Millenium', 'Come Undone' en 'Candy' gespeeld. Allen in hetzelfde swing jasje als het hele concert. Na deze medley wordt meezinger 'Angels' in de 'normale' versie gebracht. Speciaal voor de fans heeft hij een nieuw nummer geschreven met songwriter Guy Chambers: 'Sensational'. Dit is toch echt het allerlaatste nummer van de set.

Een fantastische show met veel poespas. Robbie neemt je met zijn muzikale show mee naar onder andere de jaren 50 en weet het publiek goed te entertainen. Het publiek krijgt meerdere malen een 'confetti douche' en niemand lijkt er genoeg te krijgen. Geen zorgen, want na afloop is de live cd en dvd van het concert van vanavond al te koop in Ziggo Dome.

FOTOGRAFIE: Erik Knevelbaard

12
Robbie Williams foto Robbie Williams - 4/5 - Ziggo Dome Robbie Williams foto Robbie Williams - 4/5 - Ziggo Dome Robbie Williams foto Robbie Williams - 4/5 - Ziggo Dome Robbie Williams foto Robbie Williams - 4/5 - Ziggo Dome Robbie Williams foto Robbie Williams - 4/5 - Ziggo Dome Robbie Williams foto Robbie Williams - 4/5 - Ziggo Dome Robbie Williams foto Robbie Williams - 4/5 - Ziggo Dome Robbie Williams foto Robbie Williams - 4/5 - Ziggo Dome Robbie Williams foto Robbie Williams - 4/5 - Ziggo Dome Robbie Williams foto Robbie Williams - 4/5 - Ziggo Dome Robbie Williams foto Robbie Williams - 4/5 - Ziggo Dome Robbie Williams foto Robbie Williams - 4/5 - Ziggo Dome

12

KORN - 4/5 - KLOKGEBOUWSinds Head weer terug is, heeft Korn hun oude agressie weer helemaal terug....

SKY PILOTS - 03/05 - ROTOWN De nieuwe formatie van Matthijs van Duijvenbode, ook wel Duif, speelde op 3...