VERSLAG: OneRepublic - 3/3 - Heineken Music Hall

VERSLAG: Laura de Lange

OneRepublic

Ontdekt op MySpace en minder dan tien jaar later een uitverkochte Heineken Music Hall. Met alweer een derde succesvolle album ‘Native’ en wereldtour. OneRepublic werd ook wel het kleine broertje van The Script genoemd, ondanks de grote hits die zij behaald hebben. Met hits als Stop And Stare en Apologize veroverde OneRepublic alle hitlijsten en is Ryan Teddler een van de invloedrijkste producers van deze tijd. Nu, anno 2014, staat de vijfkoppige band uit Amerika op het podium van een uitverkochte Heineken Music Hall. Podiuminfo was hierbij om verslag van te doen.

OneRepublic zet zowel op muzikaal als visueel vlak een goede show neer. Het optreden begint met de band die achter een doek speelt, door middel van lichten op het doek lijkt het of de band op verschillende grote op verschillende plekken op het podium speelt. Het doek valt en de band start met ‘Don’t Look Down’. Wanneer de band de hit All The Right Moves inzet is het publiek uitzinnig.

Het optreden vult zich met interessante visuals. De beelden in de achtergrond zijn beelden van gefabriceerde dieren in verschillende kleuren. Het doet een beetje denken aan wat typisch als ‘hipster’ gezien wordt. De vormen in driehoeken en de fletse kleuren. De visuals en hoe Teddler het gebruikt in zijn show, door middel van een spiegel pakken en de lichten te laten weerkaatsen, voegt het een extra element toe aan het programma.

Toch zet OneRepublic zijn troeven erg snel in. De grootste hits zijn aan het eerste gedeelte aan de show gespeelt. Al in het midden van het optreden worden hits als Stop And Stare en hun grootste hit Apologize gespeelt. Apologize speelt Teddler enkel op de piano en later gevolgd door de cello. Het nummer houdt de band klein wat voor een intieme sfeer zorgt. Een groot punt van kritiek, en dat is over de hele show te zeggen, zijn de tierelantijntjes die Teddler onnodig aan nummers toevoegt en ook niet altijd even stemvast zijn. Wanneer Teddler doorheeft als het niet heel zuiver is gezongen gooit hij zijn charmes in de strijd bij het publiek en worden de schoonheidsfoutjes als sneeuw voor de zon vergeten.

De band weet een goede afwisseling te maken van een lied groots aanpakken en à la Mumford and Sons het akoestisch klein te houden. De band laat bij het laatste hun muzikaliteit en hun potentie goed zien aan het publiek. De band is strak op elkaar ingespeeld en ze weten op het juiste moment het publiek te pakken. Zo is er een uitloop op het podium gemaakt waarop Teddler met zijn gitaar loopt en de fans begroet.

OneRepublic komt goed tot zijn rest in de Heineken Music Hall. Het is dan ook meer dan terecht dat zij een uitverkochte show hebben gespeeld. De band is bijzonder muzikaal, creatief en afwisselend. Hoewel er soms iets minder overdrijving van Teddler en iets zuivere zang mag zijn is het meer dan waard om OneRepublic te zien en hebben zij de potentie nog groter te worden.

BLAUDZUN - 1/3 - ROTOWNOp de eerste dag van maart trekt de Nederlandse singer-songwriter naar...

FALL OUT BOY - 8/3 - HMH De laatste keer dat Fall Out Boy op de Nederlandse planken stond is inmiddels...