VERSLAG: Viva la Bestia - 21/1 - Effenaar

Podiuminfo was aanwezig bij Viva la Bestia in Effenaar voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 7 foto's.

VERSLAG: Dave van Hout

Viva la Bestia - 21/1 - Effenaar

Viva la Bestia (letterlijk vertaald: leve de duivel) is van oorsprong een eenmalig muzikaal project. Frontman Quintijn Lohman en zijn maatje Jeroen Stemfoort staan aan de wieg van dit vernieuwende initiatief. Enthousiaste reacties na hun optreden op het Edit –festival vorig jaar heeft de band doen besluiten door te gaan. Voorlopig hoogtepunt het optreden in de Effenaar vanavond. De band put haar muzikale Zuid-Amerikaanse roots uit akoestische instrumenten, samples, soundscapes en elektronische ritmes. De relaxte sound die uit dit brouwsel ontstaat, wordt vocaal ondersteund door Spaanse en Engelse teksten.

Onheilspellend weer buiten en een broeierige sfeer binnen creëren de juiste setting voor deze muzikale avond. Het lijkt of ‘the devil’ himself hier invloed op heeft gehad. Geen voorprogramma vanavond maar een aaneenschakeling van met samples doordrenkte muziek. Dit brengt je alvast in de juiste Zuid-Amerikaanse mood. Sfeer en emotie: de keywords waar het bij Viva la Bestia om draait.

Na de eerste akkoorden van het openingsnummer ‘dos mios’ is het meteen duidelijk dat de band in hun hometown Eindhoven een unieke ervaring wil neerzetten. Zanger/gitarist Quintijn en Jeroen op drums/bas worden vandaag weer bijgestaan door jazztrompettist Herman Hopman. Als deze driemansformatie de bevestiging krijgt met iets vernieuwends en boeiends bezig te zijn, dan is het vandaag wel. De enthousiaste volle zaal beloont het trio na ieder nummer met een hartverwarmend applaus. Dat is voor Quintijn met zijn rockband Yobbo wel eens anders geweest. “Met m'n rockband Yobbo sta ik voor een bijna lege zaal te spelen en nu zie ik zelfs mijn tante tussen het publiek staan”, laat hij breed glimlachend weten.

De projecties van videokunstenaar Gerard Koot maken de show compleet. Fragmenten van Spaanse films en westerns worden afgewisseld met een schaduwspel van danseressen die zich sensueel bewegen als mysterieuze verleidsters. Deze visuele verwennerij kent zijn hoogtepunt in het midden van het optreden. Jeroen en Herman begeleiden de dames muzikaal terwijl Quint van een kleine pauze geniet. Tegen het einde schakelt Quint de samples even uit. Om het publiek te overtuigen dat ze ook zonder samples goede muziek kunnen maken. De menigte is tegen die tijd echter allang overtuigd van hun kwaliteiten. De mannen genieten zichtbaar. Dat gevoel wordt vol passie de zaal ingeslingerd. En dat het gevoel wederzijds is blijkt uit de knuffel die de enorme frontman spontaan van iemand uit het publiek ontvangt. Na ongeveer 75 minuten is muzikale reis helaas voorbij. Quintijn sluit voldaan af met de woorden: “Dit was het, jullie komen er zelf wel uit hè?”.

Viva la Bestia laat deze avond zien toe te zijn aan meer. De oprechte emotie van de band is zichtbaar opgepikt door het publiek. Dat komt na deze avond met een heerlijk voldaan gevoel thuis. Dat moet ook wel na deze passionele avond. Viva la Bestia laat mensen weer echt iets voelen. En dat is wat we kunnen gebruiken in de huidige hokjesmaatschappij. Een vernieuwende oprechte emotionele muzikale verademing die zich niet in een hokje laat stoppen. 2007 kan wel eens het jaar van de doorbraak betekenen voor deze band.

FOTOGRAFIE: Dave van Hout

Viva la Bestia! foto Viva la Bestia - 21/1 - Effenaar Viva la Bestia! foto Viva la Bestia - 21/1 - Effenaar Viva la Bestia! foto Viva la Bestia - 21/1 - Effenaar Viva la Bestia! foto Viva la Bestia - 21/1 - Effenaar Viva la Bestia! foto Viva la Bestia - 21/1 - Effenaar Viva la Bestia! foto Viva la Bestia - 21/1 - Effenaar Viva la Bestia! foto Viva la Bestia - 21/1 - Effenaar

SOIL - 28/01 - TIVOLIGisteren in Vosselaar, morgen in Tilburg en vandaag in Utrecht, drie bands...

A WILHELM SCREAM - 25/01 - MELKWEG Gratis voor jaarleden concerten in de Melkweg zijn keer op keer weer een...