VERSLAG: Movits! - 12/2 - 013

VERSLAG: Eline Kramp

Movits!

Toe aan een vernieuwende portie hiphop? Daar draait het vanavond om in de 013 in Tilburg. De vier Zweedse mannen van Movits! doen tijdens hun februari-tour door Europa ook Nederland aan.

Voordat de Zweden de Kleine Zaal van de 013 afbreken, mag het Gentse Uberdope zich laten horen. Uberdope gebruikt dezelfde formule van diepzinnige nonsens als De Jeugd Van Tegenwoordig, alleen slaat het vanavond niet zo aan. Na een geintje van één van de rappers schuifelt het publiek voorzichtig een paar stapjes naar voren, maar verder blijft iedereen afwachtend peilen. Pas bij het laatste nummer is het handjevol mensen genoeg opgewarmd om mee te zwaaien bij het toepasselijke ‘Bye Bye Baby’.

Zodra de heren van Movits! het podium betreden, gaat het publiek uit zijn dak. Het is duidelijk dat de aanwezigen hierop zaten te wachten. De zaal is inmiddels tot de nok gevuld en de voetjes gaan van de vloer. Movits!, bestaande uit de combinatie van rapper, twee blazers en dj, brengen een enthousiaste sfeer met zich mee. Ondanks dat het Zweedse gezelschap alleen in hun moedertaal rapt en zingt, grijpt het publiek ieder moment aan om mee te kunnen doen.

De set begint met nummers van hun nieuwste album, Huvudet Bland Molnen. Na een half uur komt er ook wat ouder werk aan bod. Oude of nieuwe nummers, het maakt niet uit. De volle zaal heeft het prima naar zijn zin. Rapper en zanger Johan Rensfeldt kondigt een triest liefdeslied aan, maar vraagt lekker door te blijven dansen. Zelf springt hij tijdens Skjut mig i Huvet (Shoot me in the Head) over het podium totdat zijn hoed niet meer op zijn plek blijft.

DJ Anders Rensfeldt draait lekkere uptempo beats en de vooraf opgenomen drums en bas passen zo goed in de nummers dat je het ontbreken van de live-instrumenten niet eens mist. Trombonist en saxofonist gooien er hun blaaswerk doorheen en er galmt een flinke dosis Zweedse Hiphop met een catchy jazzy tune door de zaal.

Tussen ieder nummer maken ze duidelijk dat ze zich verbazen over het enthousiasme van het publiek, blijkbaar hadden ze niet veel verwacht van deze woensdagavond. Ondanks de taalbarrière krijgt de band het de zaal toch met een indrukwekkend gemak mee.

Het tweede deel van de set gaat weer verder met nummers van hun laatste album. Nieuwe singles als Limousin en Nitroglycerin worden evengoed beloond met swingend publiek. De bekendere nummers worden bewaard tot het laatst. Zodra de eerste noten van bekendste single Fel del Av Gården gespeeld worden, barst het publiek uit in gejuich. Tijdens Äppelknyckarjazz springt de zaal als één man op en neer. Movits! heeft het zelf ook prima naar hun zin. De avond wordt afgesloten met alle vier de heren springend tussen het publiek. Ondanks de Zweedse taal is het enthousiasme van Movits! aanstekelijk. Geen lesje Zweeds vanavond, wel een avond voetjes van de vloer. De band doet zijn naam eer aan, de zaal staat geen minuut stil.

BIRDY - 14/02 - PARADISODe piepjonge Birdy verraste de wereld een aantal jaren geleden met een mooie...

BOMBAY BICYCLE CLUB - 10/2 - MELKWEG Bombay Bicycle Club kwam naar Amsterdam en natuurlijk was Podiuminfo er ook...