VERSLAG: Deicide - 5/1 - Effenaar

Podiuminfo was aanwezig bij Deicide in Effenaar voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 8 foto's.

VERSLAG: Joost Doensen

Deicide - 5/1 - Effenaar

Het is even schrikken bij binnenkomst: “Zanger/bassist Glen Benton zal vanavond afwezig zijn tijdens het concert van Deicide”. Mensen die om deze reden geen trek meer hebben in het concert krijgen hun geld zonder meer terug. Er zijn er echter genoeg die denken dat het om een grap gaat. De reden van Glen’s afwezigheid is en blijft dan ook een raadsel. Ondanks alles is de kleine zaal van de Effenaar vanavond nagenoeg uitverkocht. Maar wat wil je met drie vette death-metalbands op het programma.

De band Psycroptic bijt het spits af. In 2006 is de derde cd, Symbols of Failure, van dit Australische gezelschap verschenen. Op deze plaat maakt de huidige zanger Jason Peppiatt zijn debuut. Er zijn duidelijk invloeden van prog-metal hoorbaar en de muziek wordt daarom ook wel technische death-metal genoemd. Vanavond speelt de band bruut genoeg om in de smaak te vallen.

Als tweede band staat Visceral Bleeding op het podium. Deze Zweden tourden in 2005 ook met Deicide. De muziek die ze maken is eigenlijk on-Zweeds. Geen melodieuze metal, maar brute death-metal. Na enkele personeelswisselingen heeft de band nu een vaste samenstelling, waarbij zanger Martin Pedersen met zijn uitpuilende ogen en kale schedel een opvallende verschijning is. Visceral Bleeding geeft een sterk optreden, waarbij opvallend meer melodielijnen te horen zijn dan tijdens de performance van zijn voorganger.

Wanneer de hoofdact van vanavond, Deicide, het podium opkomt, is het toch even een vreeemd gezicht. Niet Glen Benton, maar Seth van Loo, drummer bij Severe Torture, neemt vanavond de vocalen voor zijn rekening. Voor zowel de band als voor Seth zal het optreden van vanavond niet eenvoudig zijn. Chapeau dus, dat ze er toch staan.

Deicide is vaak in het nieuws. De Amerikaanse band wordt in sommige landen zelfs liever niet gezien noch gehoord. Oorzaak hiervoor zijn de satanistische teksten die veelvuldig in de songs worden gebruikt. Ook de songtitels zijn weinig godslievend. Een greep uit het aanbod: ‘Kill The Christian’, ‘When Satan Rules The World’ en ‘Death To Jesus’. Deicide betekent overigens ‘godsmoord’. De setlist van vanavond heeft hoofdzakelijk betrekking op twee albums. Uiteraard het recent verschenen The Stench Of Redemption en het in 1995 uitgebrachte Once Upon The Cross.

Waarschijnlijk is de setlist van vanavond enigszins aangepast vanwege de afwezigheid van Glen Benton. Natuurlijk is Seth van Loo een groot fan, maar alle teksten kennen is wellicht wat te veel gevraagd. Tijdens de zeventien nummers gebruikt hij dan ook regelmatig een spiekbriefje. Het publiek treurt niet lang om Glen’s afwezigheid. Al snel ontstaat er een agressieve moshpit en ook de regen van bier blijft niet achterwege. Dat niet veel mensen hun kaartje hebben teruggegeven, blijkt uit de drukte. Te druk eigenlijk. Seth doet een goede invalbeurt. Eind januari is Deicide weer in Nederland en Belgie. Mocht Glen nog niet van de partij zijn, dan kan hij zijn zaken met een gerust hart weer aan Seth overdragen.

FOTOGRAFIE: Joost Doensen

Psycroptic foto Deicide - 5/1 - Effenaar Psycroptic foto Deicide - 5/1 - Effenaar Visceral Bleeding foto Deicide - 5/1 - Effenaar Visceral Bleeding foto Deicide - 5/1 - Effenaar Visceral Bleeding foto Deicide - 5/1 - Effenaar Deicide foto Deicide - 5/1 - Effenaar Deicide foto Deicide - 5/1 - Effenaar Deicide foto Deicide - 5/1 - Effenaar

NORMA JEAN / HE IS LEGEND - 13/01 - TIVOLIZe stonden al eens eerder samen op één podium in Nederland. In Amsterdam om...

RIDERS ON THE STORM - 04/01 - HMH Wijlen Jim Morrison moet donderdagavond vanaf zijn hemelplaats met verbazing...