VERSLAG: UB40 - 3/12 - 013

VERSLAG: Laura de Lange

UB40 - 013 Tilburg - 03/12/2013

UB40 draait al enkele jaren mee in de muziek scene en heeft dit jaar een nieuw album uitgebracht 'Getting over the storm'. Optredens in Antwerpen en Paradiso zijn vanwege een zieke Duncan Campbell afgezegd. Toch besluit de band om 3 december het optreden in 013 door te laten gaan. Podiuminfo was er bij om verslag van te doen.

Trouwe fans hebben bij het concert van UB40 in 013 door massaal mee te zingen de band grotendeels door het optreden gesleept. Al bij het openingsnummer komt de mededeling dat zanger Duncan Campbell verkouden is en bijna geen stem heeft. Een nogal overbodige mededeling want Duncan haalt geen enkele hoge noot en leunt volledig op de andere (zingende) bandleden. Gitarist Robin Campbell vraagt het publiek om zo hard mogelijk mee te zingen om broer Duncan bij te staan. De meeste fans hebben daar geen moeite mee en zingen de meeste nummers woordelijk mee.

Wat natuurlijk opgaat voor de klassiekers als ‘Maybe Tomorrow, If it Happens Again, Cherry oh Baby, Here i am Baby en bij de eerste hit ‘Food for Thought’. Lastiger wordt het als de band nummers speelt van het onlangs verschenen album ‘Getting over the Storm’ waarop UB40 countryklassiekers met een reggaesausje overgiet. Deze nummers zijn relatief onbekend bij het publiek en men zingt nauwelijks mee. Meteen wordt pijnlijk duidelijk hoe groot de stemproblemen van Duncan Campbell zijn. Als noodgreep worden bij enkele nummers bassist Earl Falconer en percussionist Norman Hassan naar voren gehaald om de leadzang over te nemen. Alle, door de wol geverfde, muzikanten van de band proberen er toch nog een leuk feestje van te maken. Tenslotte hebben de muzikale heren 35 jaar podiumervaring.

Toch komt het optreden wat gezapig over. Je kan je afvragen of dat te maken heeft met de keus van de band om bekende countrynummers in een reggae uitvoering te brengen. Het klassiek geworden ‘Midnight Rider’ van de Allman Brothers is een slap aftreksel van het orgineel en ‘Blue eyes crying in the Rain’ van Willy Nelson kan niet tippen aan de oorspronkelijke uitvoering. Wellicht is deze ‘country koers’ van de band te hoog gegrepen.
Want het was juist deze keus voor mede UB40 oprichter, Terrence “Astro” Wilson de reden om de band te verlaten. Het lijkt erop dat de overgebleven leden van de band zich nog niet helemaal hersteld hebben van het plotselinge opstappen van mede-frontman Wilson.

Hopelijk heeft de band zich op tijd hersteld, net zoals de stemproblemen van zanger Duncan Campbell, als UB40 terugkomt in het voorjaar om eerder afgezegde optredens in Nederland te verzorgen.

DEPECHE MODE - 7/12 - ZIGGO DOMEHet heeft even geduurd, maar op zaterdagavond kwam Depeche Mode dan eindelijk...

SHINING - 1/12 - EFFENAAR Niklas Kvarforth's Shining stond met een exclusief optreden in de Eindhovense...