VERSLAG: Jamie Cullum - 11/11 - Vredenburg

Podiuminfo was aanwezig bij Jamie Cullum in Vredenburg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 7 foto's.

VERSLAG: Laura de Lange

Jamie Cullum

Op 11 november wordt Sint Maarten gevierd in Utrecht en omgeving waarbij kinderen met lichtjes een liedje zingen en in ruil daarvoor snoep krijgen. Een iets oudere groep pakt Sint Maarten wat groter aan deze 11 november en laat zich trakteren in een uitverkochte zaal in Vredenburg Utrecht op de mooie liedjes van Jamie Cullum. Deze Brit is geen vreemde in Nederland. Een half jaar geleden gaf hij nog een groots optreden op het North Sea Jazz festival. Nu echter was het voor het eerst dat Cullum optreedt buiten Amsterdam en de festivals. De zaal is afgeladen met mensen en de zin zit er goed in.

Dat Cullum muzikaal is komt meteen tot uiting bij het beginnummer ‘The Same Things’ waarbij Cullum ritmisch mee tikt met het ritme van de drummer. Het is hierbij meteen duidelijk dat de band en Cullum goed op elkaar zijn ingespeeld. Jamie speelt meteen door met het nummer ‘Get Your Way’ en vervolgens het nummer ‘I’m All Over It’ waarbij er bij het refrein een hoog meezing moment is, wat nog goed klinkt ook vanuit het publiek.

Verrassend genoeg speelt Cullum daarna alleen nog maar nummers na elkaar en maakt hij niet heel veel contact met het publiek. Dit is wonderbaarlijk aangezien Jamie Cullum zijn optredens bekend staan vanwege zijn interactie en zijn energie. Hij speelt een opeenvolging van hits zoals ‘Everlasting Love’. Cullum steelt de harten van het publiek bij het nummer ‘All At Sea’ waarin hij bij een piano-intermezzo tussendoor het nummer ‘Wrecking Ball’ heel kort maar bijzonder smaakvol speelt.

Op dat moment lijkt Jamie weer al zijn energie hervonden te hebben. De stuiterbal van 1,64 lang is in alle hoeken van het podium te vinden. Hij wisselt het optreden goed af met ballads en energieke nummers. Ook is te horen dat Cullum bijzonder muzikaal is. Dit is zeker goed ten gehore bij het nummer ‘Frontin’ ‘ waarbij hij het ritme maakt door middel van het slaan op zijn piano. Cullum weet precies de goede nuance tussen het publiek entertainen en bezig zijn met je muziek. Tussen de nummers door maakt hij graag een praatje met het publiek en laat hij ook zijn gevoel van humor zien en meermaals weten hoe leuk hij het vindt om weer in Nederland te zijn.

Het publiek omarmt hem met wijde armen. Wanneer er gedacht wordt dat het optreden klaar is, smeekt het publiek haast om een toegift. Bij de nummers ‘Twentysomething’ en ‘Mixtape’ pakken Cullum en zijn band helemaal uit gevolgd met vele interacties met het publiek.

Op het optreden van Jamie Cullum is niks aan te merken. Het is simpelweg een van de leukste feestjes waar je naar toe kan gaan. Enig puntje van kritiek is dat het een beetje aan de lange kant was waardoor er mensen eerder weg moesten. Desalniettemin is een optreden van Jamie Cullum een en al een groot muzikaal en gezellig spektakel.

FOTOGRAFIE: Martien Janssen

Jamie Cullum foto Jamie Cullum - 11/11 - Vredenburg Jamie Cullum foto Jamie Cullum - 11/11 - Vredenburg Jamie Cullum foto Jamie Cullum - 11/11 - Vredenburg Jamie Cullum foto Jamie Cullum - 11/11 - Vredenburg Jamie Cullum foto Jamie Cullum - 11/11 - Vredenburg Jamie Cullum foto Jamie Cullum - 11/11 - Vredenburg Jamie Cullum foto Jamie Cullum - 11/11 - Vredenburg

THE ROYAL ENGINEERS - 14/11 - HOFMAN CAFÉ, UTRECHTHofman Café in Utrecht serveert elke donderdagavond gratis live-muziek....

THIRTY SECONDS TO MARS - 12/11 - ZIGGO DOME Na een show op Pinkpop eerder dit jaar gaf Thirty Seconds To Mars een eigen...