VERSLAG: Iron Maiden - 25/6 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Iron Maiden in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

Iron Maiden + Voodoo Six

Als eerste metalband in de nieuwe Ziggo Dome mag Iron maiden het bordje uitverkocht net niet uithangen. De zaal zit nagenoeg vol voor de legendarische Maiden England Tour, die ook als DVD uit is gebracht.

Als voorprogramma hebben de Britten landgenoten Voodoo Six meegenomen. Dit vijftal maakt hardrock in het straatje van Black Spiders en Black Water Rising. Voor de mensen die minder bekend zijn met het genre; een stevige versie van Nickelback. De band heeft net hun derde album uitgebracht getiteld Songs To Invade Countries To, waarbij het thema -oorlog- prima bij Iron Maiden past. Van alle platen worden de twee sterkste nummers ten gehore gebracht. Technisch klinkt het dik in orde, alleen veel afwisseling zit er niet in.

Wanneer UFO’s ‘Doctor Doctor’ door de zaal klinkt en de lichten uit gaan begint het publiek in Amsterdam te juichen. Maiden geeft een stevige aftrap met nummers als ‘Can I Play With Madness’, ‘2 Minutes To Midnight’, ‘Seventh Son Of A Seventh Son’ en The Number Of The Beast’ met een gigantische Eddie over het podium lopend. Erg vernieuwend is het visuele aspect van de show niet; de bekende doeken achter het podium met opdrukken van Eddie komen voorbij.

De setlist is gevuld met voornamelijk hits, zo worden achter elkaar ‘Phantom Of The Opera’, ‘Run To The Hills’ en ‘Wasted Years’ gespeeld. Maar ook ‘Fear Of The Dark’ komt natuurlijk voorbij. De energie en het plezier spat van de band en het optreden af, maar tegen het einde treed de vermoeidheid wat in bij zanger Dickinson en laat hij het zingen iets meer aan het publiek over.

Na een korte pauze tegen het einde komt de band terug voor een toegift en gaat het vijftal los met ‘Aces High’, ‘The Evil That Men Do’ en ‘Running Free’. De zaal gaat compleet uit zijn dak en her en der openen moshpits met halfdronken feestende metalheasd. Met Monty Python’s ‘Always Look On The Bright Side Of Life’ wordt het publiek getroost met het einde van een kleine twee uur Iron Maiden. Ontevreden is niemand met deze gigantische show, dat ze terecht een van de grootste metal bands zijn is vanavond weer eens duidelijk bewezen.

FOTOGRAFIE: Femke Hansen

Voodoo Six foto Iron Maiden - 25/6 - Ziggo Dome Iron Maiden foto Iron Maiden - 25/6 - Ziggo Dome Iron Maiden foto Iron Maiden - 25/6 - Ziggo Dome Iron Maiden foto Iron Maiden - 25/6 - Ziggo Dome Iron Maiden foto Iron Maiden - 25/6 - Ziggo Dome Iron Maiden foto Iron Maiden - 25/6 - Ziggo Dome Iron Maiden foto Iron Maiden - 25/6 - Ziggo Dome Iron Maiden foto Iron Maiden - 25/6 - Ziggo Dome Iron Maiden foto Iron Maiden - 25/6 - Ziggo Dome Iron Maiden foto Iron Maiden - 25/6 - Ziggo Dome Iron Maiden foto Iron Maiden - 25/6 - Ziggo Dome Iron Maiden foto Iron Maiden - 25/6 - Ziggo Dome

ANDY ALLO - 30/6 - BITTERZOETAndy Allo trad op in Bitterzoet Amsterdam. Naast singer-songwriter is...

BRUCE SPRINGSTEEN - 22/6 - GOFFERTPARK Bruce Springsteen en zijn 'Legendary' E Street Band gaven een verpletterend...