VERSLAG: The Allah-Las - 23/5 - Melkweg

VERSLAG: Wouter Braaksma

The Allah-Las - 23/5 - Melkweg

De muziek van het kwartet Allah-Las, uit Californië, kan je het beste omschrijven als heerlijke zomerse muziek. Ideaal tijdens de barbecue, een pilsje in je hand en de zon brandend op je kruin. Echter zijn de weergoden van slag en is het maar goed dat het concert van Allah-Las vanavond binnen wordt gehouden. Met een flink koude wind en af en toe regenbuien denk je niet aan een fijne avond surfpop. Het troosteloze herfstweer wordt achter ons gelaten in een propvolle Oude Zaal van de Melkweg - al maanden is het concert uitverkocht.

Rond kwart voor negen klinken de eerste surf rock tonen van de mannen uit Los Angeles. Ze beginnen gelijk met één van hun sterkste nummers van het debuutalbum, namelijk ‘Catamaran’. Het is duidelijk dat het merendeel van de zaal gelijk de zon ziet schijnen. De mengelmoes van hipsters en oudere mensen vermaken zich prima vooraan. Achteraan wordt er druk gekletst door toeschouwers, iets wat het concert niet ten goede komt. De band lijkt hierdoor wat onzeker te worden en begint verlegen aan het optreden. Bijna mensenschuw worden de eerste nummers wel goed en strak gespeeld.

Halverwege lijkt de band het publiek wat stiller te krijgen en groeit ook het zelfvertrouwen. De band speelt minder op de automatische piloot en durft iets meer risico te nemen. Zanger Miles Michaud begint harder te zingen, zijn stem wordt rauwer en klinkt soms een beetje schreeuwerig, maar nooit wordt het vervelend. Het publiek wiebelt rustig mee op de vredige gitaarpop die de oudere mensen nostalgisch terug doet denken aan de tijden van de Beach Boys.

De show mist wel dynamiek en spanning, het blijft nu vooral heel erg braaf. Rustig kabbelt het optreden voort en nooit komen we in een stroomversnelling. Hopelijk komt die stroomversnelling er wel met nieuw werk, want zo is het vooral leuk voor de vijftig minuten dat het concert duurden. Als het concert in dit tempo anderhalf uur zou duren dan was het een flinke zit geweest, terwijl de muziek en band wel leuk overkomen.

Degelijk en strak heeft Allah-Las ons wel even de zonnestralen gegeven die we nodig hadden. De zonnebanksessie was met een lengte van vijftig minuten aan de goede kant. Het is duidelijk dat de band klaar is voor grotere zalen en hopelijk komen die optredens er ook met nieuwe, spannendere, zomerse muziek.

GARE DU NORD - 23/5 - 013De lente valt heel erg tegen, gelukkig kwam Gare Du Nord Tilburg opwarmen!

TOM ODELL - 21/5 - PARADISO Van de kleine stille intieme momentjes, tot een feestje: Tom Odell weet hoe...