VERSLAG: Mark Knopfler - 14/5 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Mark Knopfler in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

Mark Knopfler - 14/5 - Ziggo Dome

‘Je hebt meestergitaristen en je hebt Mark Knopfler’ valt er in een enthousiaste tweet op de gevel van het Ziggo Dome te lezen. De Britse gitarist vergaarde bekendheid bij The Dire Straits en staat op nummer 27 in de lijst van 100 beste gitaristen. In de jaren die volgden scoorde Knopfler geen hits meer, maar leverde wel een hele reeks degelijke solo albums af. Geen wonder dus dat de Ziggo Dome vanavond uitverkocht is.

Aangezien het solowerk meer geworteld is in het rustige rootsgenre is de vloer vanavond volledig opgevuld met stoeltjes. Een keuze die ook aansluit bij de weinig spetterende persoonlijkheid die Mark Knopfler is. Rustig doet hij zijn dingen, maar zijn enthousiasme valt slechts af te lezen aan kleine gezichtstrekjes. Dit in combinatie met zijn nasale stemgeluid maakt dat luisteren vanavond belangrijker is dan kijken. Het podium is hier ook op aangesloten. Zo zijn er vanavond geen videoschermen en is het decor beperkt tot een witte doek op de achtergrond.

Mark en zijn band musiceren echter op het hoogste niveau. Vanavond passeren veel nummers van het laatste album Privateering de revue. Deze leunen afwisselend op blues, country en meer Ierse invloeden. De grote variëteit aan stijlen komt echter nergens rommelig over. Titeltrack ‘Privateering’ krijgt een heerlijk uitgesponnen versie waarbij viool, steelgitaar, fluit en orgel kunnen schitteren. Ook valt er regelmatig een doedelzak te horen die op schelle toon door de Ziggo Dome heen jengelt.

Met gastzangeres Ruth Moody, welke vanavond het voorprogramma verzorgde, vertolkt Knopfler ook een drietal nummers. De vrouwelijke zangeres sluit perfect aan bij het nasale neusgeluid van de Brit. Of ze nu de vocalen van Emmylou Harris doet of die van zichzelf zingt, het lijkt allemaal perfect samen te vallen.

Voor de Dire Straits songs hoef je al jaren niet meer naar Mark Knopfler toe. Er passeren vanavond ook zeer weinig nummers van de legendarische groep de revue. Hoewel ‘Romeo & Juliet’ goed aansluit bij het rustige repertoire van vanavond, lijkt het bij toegiftopener ‘So Far Away’ echt om een crowdpleaser te gaan. Gelukkig wordt er vervolgens afgesloten met een nostalgische versie van solonummer ‘Piper To The End’.

Mark Knopfler laat vanavond in zijn verscheidene solo’s zien terecht een klasse apart te zijn in het gitaarspel. De wijze waarop hij zich in dienst stelt van de band is daarom extra bewonderenswaardig. Vanavond zien we vooral een achttal muzikanten die een heerlijk potje muziek spelen. De instrumenten worden in hoog tempo gewisseld. Mark Knopfler laat met zijn dromerige muziek je gedachten heerlijk afvoeren en bewijst te kunnen schitteren in subtiliteit.

FOTOGRAFIE: Bas van der Vorm

12
Mark Knopfler foto Mark Knopfler - 14/5 - Ziggo Dome Mark Knopfler foto Mark Knopfler - 14/5 - Ziggo Dome Mark Knopfler foto Mark Knopfler - 14/5 - Ziggo Dome Mark Knopfler foto Mark Knopfler - 14/5 - Ziggo Dome Mark Knopfler foto Mark Knopfler - 14/5 - Ziggo Dome Mark Knopfler foto Mark Knopfler - 14/5 - Ziggo Dome Mark Knopfler foto Mark Knopfler - 14/5 - Ziggo Dome Mark Knopfler foto Mark Knopfler - 14/5 - Ziggo Dome Mark Knopfler foto Mark Knopfler - 14/5 - Ziggo Dome Mark Knopfler foto Mark Knopfler - 14/5 - Ziggo Dome Mark Knopfler foto Mark Knopfler - 14/5 - Ziggo Dome Mark Knopfler foto Mark Knopfler - 14/5 - Ziggo Dome

12

JOE SATRIANI - 05/06 - 013Vanavond maakt Tilburg zich op voor het nodige gitaargeweld, want Joe...

THE BEARDS - 12/5 - PARADISO The Beards is niet zomaar een band merkte het publiek wel in Paradiso. Wat er...