VERSLAG: Newton Faulkner - 2/5 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Newton Faulkner in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 3 foto's.

VERSLAG: Janske van den Broek

Newton Faulkner zorgt voor hilarische avond in Melkweg

Sam Brookes verzorgd vandaag het voorprogramma voor Newton Faulkner. De Engelse singer-songwriter zingt mooie nummers over liefde met zijn prachtige stem. De overgang in zijn stem tussen de hoge en lage tonen klinkt loepzuiver en maakt zijn optreden een waar genot om naar te luisteren. Brookes is een erg getalenteerde singer-songwriter waar we hopelijk in de toekomst nog meer van mogen horen. Een voorprogramma zoals je ze het liefst ziet, een muzikale verassing.

Ondanks dat hij vandaag in de kleine zaal van de Melkweg speelt is de sfeer opperbest. Newton Faulkner komt op en vraagt meteen hoe het met ons gaat waarna hij begint met het aankondigen van het eerste nummer ‘Pulling Teeth’ door te zeggen; ‘This is a song’. Het publiek lacht en de toon voor vanavond toon is gezet. Kort daarna speelt hij het nummer ‘People Should Smile More’ voor het eerst in 3,5 jaar omdat hij voorheen altijd negatief commentaar over de tekst in het refrein kreeg. Nadat hij het nummer vol enthousiasme speelt legt hij in geuren en kleuren de reden uit. Het nummer gaat over een oude vrouw die hem in zijn gezicht sloeg op een vliegveld omdat ze dacht dat hij haar wilde beroven, maar in werkelijkheid wilde hij haar tassen voor haar dragen. Een komisch verhaal waarbij zowel het publiek in de zaal als Faulkner zelf dubbel ligt van het lachen.

Gedurende de hele show maakt hij grapjes en bij de nummers als ‘Clouds’ en ‘Sugar In The Snow’ deelt hij zijn publiek in drie groepen waarbij hij ze door elkaar heen laat zingen. Iedereen zingt mee en het eindresultaat is verassend goed. Wanneer er onverwachts midden in de zaal een klein opstootje ontstaat over iemand die te enthousiast danst volgens diegene achter haar vraagt Faulkner wat er mis is maakt grapjes over de bizarre situatie. Hij gaat snel weer verder met waarvoor hij is gekomen; muziek maken. Hij legt uit hoe hij zijn instrumenten bespeelt en hoe hij met zijn voeten op pedalen fluit kan spelen. Dit doet hij overigens de hele avond op zijn vrolijk gekleurde streepjessokken.

Het is adembenemend om te zien hoe hij op zijn eigen unieke wijze muziek maakt door zijn gitaar ook als percussie te gebruiken door en op verschillende plekken op te ‘tokkelen’ zonder dat hij hiervoor loops maakt. Hoogtepunten van vanavond zijn zowel de prachtige covers van Massive Attack’s ‘Teardrop’ en zijn komische versie van Queen’s ‘Bohemian Rhapsody’. Elk heeft hij in een typisch Faulkner sausje gedompeld, waar we onze vingers bij aflikken. De grappige en vooral getalenteerde Faulkner geeft het publiek een intieme, komische en unieke muzikale avond. Vanavond speelt hij in Tivoli Utrecht en zondag tijdens het Bevrijdingsfestival in Groningen.

FOTOGRAFIE:

Newton Faulkner foto Newton Faulkner - 2/5 - Melkweg Newton Faulkner foto Newton Faulkner - 2/5 - Melkweg Newton Faulkner foto Newton Faulkner - 2/5 - Melkweg

FREEK DE JONGE - 01/05 - OOSTERPOORT Freek De Jonge bracht dit jaar met Zonde zijn tweede officiële plaat...