VERSLAG: Salif Keita - 10/2 - Paradiso

VERSLAG: Karst Jaarsma

Salif Keita

Salif Keita is, naast Youssou N’Dour, misschien wel de grootste vocalist die Afrika ooit heeft voortgebracht. De Malinese albino was geboren in een Koninklijke kaste. Dit maakte het onmogelijk om zijn grote passie, de muziek, na te jagen. Het onmogelijke werd echter mogelijk en anno 2013 produceert de artiest nog steeds muziek. Keita, die altijd vond dat hij meer was dan een traditionele Afrikaanse artiest, riep op het vorig jaar verschenen Talé de hulp in van het Gotan Project. Het resultaat is een niemendalletje waar zijn traditionele geluid nergens goed de Gotan elektronica weet aan te voelen.

Als voorprogramma heeft Paradiso vanavond de medewerkers van de Vluchtkerk alle ruimte gegeven. De organisatie heeft op straat levende en illegale vluchtelingen een onderdak aangeboden in de Sint Josephkerk. Het goede doel doet de sympathieke oproep aan het publiek om gewoon een praatje te maken met een van de vele illegalen die vanavond in Paradiso aanwezig zijn. Erkenning van deze mensen zou al voldoende zijn. Dit onder het motto dat niemand in Nederland illegaal behoort te zijn. Ter gelegenheid van vanavond is er ook een band, We Are Here genaamd, in elkaar gezet. Na vier keer oefenen treden ze al op. Het resultaat is verrassend goed. Met een drietal drummers en twee degelijke vocalisten doet het gezelschap sterk denken aan Habib Koite. Een initiatief dat de komende weken zeker meer aandacht verdient in Nederland.

Wanneer vervolgens het podium omgebouwd wordt rijst reeds het vermoeden dat het elektronische geluid ook vanavond de hoofdrol gaat spelen bij Salif Keita . Waar de vorige band van Keita tien man sterk was, staat er nu een zes persoonsgezelschap op het podium. Verrassend genoeg is er geen hoofddrummer meer en is deze rol overgenomen door een DJ.

Tijdens de eerste tonen maakt Keita de ergste vermoedens waar. De DJ knalt op volle kracht de beats de zaal in. Het schitterende tussenspel tussen de Malinese zanger en zijn achtergrondzangeressen is ingeruild voor een schertsvertoning tussen Keita en de eerder opgenomen zangpartijen. De aanwezige zangeres lukt het slechts enkele keren om boven de bandopname uit te komen. Het Kora gitaartje, dat normaal een mooie hoofdrol inneemt, komt ook zelden boven de elektronische beats uit.

In 2005 had Salif Keita een bescheiden hitje met de remix van ‘Madan’. Een harde dancebeat gaat hierop samen met het zuivere achtergrondkoortje en de Afrikaanse drums zwepen het ritme verder op. Enkele momenten, waaronder het afsluitende ‘Madan’, weet Keita het gevoel van dit nummer te evenaren. Deze zijn echter op een hand te tellen. Bovenal doet het ontbreken van dit koortje deze nummers ook onrecht aan. Nog meer tenenkrommend zijn de nieuwe versies van oude nummers. Het kippenvel opwekkende ‘La Difference’ krijgt ineenkeer een houselaagje waar Paul Elstak nog een puntje aan zou kunnen zuigen en verscheidene momenten lijkt het alsof iedereen maar op zijn instrument staat te slaan zonder de rest van de band te kunnen horen. Keita staat er verloren en hopeloos bij. Wanneer enkele mensen, geheel volgens traditie bij Afrikaanse concerten, besluiten om op het podium te klimmen voor een dansje wordt dit door de chagrijnige Keita niet gewaardeerd.

Het is bewonderenswaardig dat Salif Keita met zijn tijd probeert mee te gaan, maar sommige schoenmakers kunnen zich beter bij hun leest houden. Zelden weet een artiest zo vakkundig zijn eigen nummers om zeep te helpen als Salif Keita vanavond. Snel dit maffe avontuur uit het hoofd zetten, Salif! De zanger zou deze zomer terugkomen voor festivals, hopelijk komt het besef snel al opzetten.

BETTY WRIGHT - 11/2 - PARADISOSoul en r&b-zangeres Betty Wright staat bekend om haar unieke en inspirerende...

DINOSAUR JR - 8/2 - PARADISO Na het goed ontvangen album 'I Bet On Sky' van vorig jaar is het nu tijd voor...