VERSLAG: Passenger - 5/2 - Tivoli

Podiuminfo was aanwezig bij Passenger in Tivoli voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

VERSLAG: Janske van den Broek

Passenger 5/2 Tivoli

Het nummer 'Let Her Go' is niet weg te denken op de Nederlandse radio. Ook de nieuwe single 'Holes' beloofd een grote hit te worden. De man achter deze hits is de Britse singer-songwriter Mike Rosenberg, beter bekend als Passenger. Nog geen jaar geleden toerde hij nog mee in het voorprogramma van goede vriend Ed Sheeran waar hij veel indruk maakte op het Nederlandse publiek. Inmiddels is zijn hele toer uitverkocht en heeft hij zelf een voorprogramma, goede vriend Stu Larsen.

De Australische singer-songwriter Stu Larsen verzorgt vanavond het voorprogramma. De wat verlegen zanger met zijn rossige blonde haar en lange baard zingt gevoelige bluesfolk nummers die hij schreef tijdens zijn verre reizen. De afgelopen drie jaar is hij niet thuis geweest en leefde hij vanuit zijn koffer. Hierover heeft hij verschillende nummers geschreven zoals over de liefde vinden in San Fransisco tot avonturen op het strand van Australië. Zijn rustige gitaarspel en zijn aparte beweging die hij maakt met zijn linker been, alsof hij een sigaret uitdrukt maken hem tot een interessante verschijning. We worden verrast door een zuivere en breekbare cover van Coldplay's 'Fix You'. Larsen is een mooie toevoeging aan deze avond. Wij zijn blij dat Passenger zoveel muzikale vrienden heeft waar hij mee op toer gaat. (Stu Larsen speelt op 13 maart in Paradiso in Amsterdam.)

Daarna is het tijd voor Passenger. De zaal is inmiddels helemaal gevuld wanneer de sympathieke Rosenberg het podium betreed. Hij opent met het nummer ‘David’ waarna hij ‘Life’s For The Living’ speelt van zijn laatste album All The Little Lights. Het is goed te horen dat het grootste deel van het publiek zijn laatste album al van buiten kent, want er wordt enthousiast meegezongen. Hij maakt veel grapjes en zegt meerdere malen “You guys are fucking amazing”. Rosenberg vertelt dat hij Utrecht een kleine versie van Amsterdam vindt. Hierop reageert het publiek door boe te roepen en hard te lachen waarna hij meteen zegt “Oh shit, I just insulted 1000 people”. De rest van het optreden blijft hij grapjes maken over dat Utrecht toch echt veel beter is dan Amsterdam en met de nodige zelfspot weet hij naast zijn muziek zijn publiek gemakkelijk te entertainen.

Tussen de muziek door verteld hij over de verhalen er achter zijn nummers. Sommige zijn liefdes verhalen, andere wijze levenslessen, stuk voor stuk pareltjes die aandachtig worden beluisterd. Wanneer er in de zaal gepraat wordt roept er meteen iemand sssttt waarop Passenger haar bedankt. Vanavond willen we luisteren, naar Passenger en zijn mooie stem, kletsen doe je maar ergens anders. Tijdens het nummer ‘I Hate’ zingt hij “I hate ignorant folks that pay money to see gigs and talk through every fucking song’. De nummers van zijn laatste album worden het hardst meegezongen, vooral de hit ‘Let Her Go’ en ‘Holes’ en ‘I Hate’ maken een goede indruk.

Passenger speelt overtuigend, vol overgave ieder nummer met een luchtige vleugje humor er doorheen. Een is een concert waarin een perfecte combinatie van mooie gitaarmuziek, een fantastisch eigen stemgeluid en daarnaast de humor die het plaatje compleet maken. Ondanks dat het concert na75 minuten veel te snel ten einde kwam was deze avond dankzij Passenger “Fucking amazing”.

FOTOGRAFIE: Bas van der Vorm

12
Stu Larsen foto Passenger - 5/2 - Tivoli Stu Larsen foto Passenger - 5/2 - Tivoli Stu Larsen foto Passenger - 5/2 - Tivoli Passenger (Singer-songwriter) foto Passenger - 5/2 - Tivoli Passenger (Singer-songwriter) foto Passenger - 5/2 - Tivoli Passenger (Singer-songwriter) foto Passenger - 5/2 - Tivoli Passenger (Singer-songwriter) foto Passenger - 5/2 - Tivoli Passenger (Singer-songwriter) foto Passenger - 5/2 - Tivoli Passenger (Singer-songwriter) foto Passenger - 5/2 - Tivoli Passenger (Singer-songwriter) foto Passenger - 5/2 - Tivoli Passenger (Singer-songwriter) foto Passenger - 5/2 - Tivoli Passenger (Singer-songwriter) foto Passenger - 5/2 - Tivoli

12

METZ - 5/2 - MERLEYNNoiserock band Metz komt voor de eerste keer naar Europa. Podiuminfo is bij...

METZ - 4/2 - PARADISO Podiuminfo zag de Canadezen van Metz een spetterende show geven in Paradiso....