VERSLAG: Sukilove + Tommigun - 26/1 - Ekko

VERSLAG: Marco Vlot

Tommigun en Sukilove – 26/1 – Ekko

Vanavond staan er twee Belgische bands in Ekko in Utrecht: Tommigun en Sukilove. Sukilove bestaat uit doorgewinterde muzikanten die in ontelbare andere bands hun sporen al ruimschoots hebben verdiend terwijl Tommigun pas een aantal jaar bezig is. Buiten is het koud en glad, maar binnen is het gelukkig warm en gezellig als om half negen Tommigun het podium betreedt. Normaal gesproken is Tommigun een vijftal, maar vandaag is zangeres Kaat afwezig. Gitarist Thomas excuseert zich voor dit feit, maar gedurende het optreden blijkt dat dit nergens voor nodig is. De band brengt het er uitstekend vanaf met de vocalen van Thomas en toetsenist Joeri wiens stemmen erg goed kleuren.

Naar eigen zeggen speelt Tommigun 'heartbreakhangovertunes'. Nummers beginnen rustig om langzaam toe te werken naar een stevige climax. De rustige stukken klinken dromerig en ingehouden, de steviger stukken als gecontroleerde chaos. Het doet enigszins denken aan Balthazar, met wie ze onlangs nog toerden. Ze weten zelfs 'you're the one that I want' uit Grease in hun eigen stijl te gieten, tot grote hilariteit van het publiek.

Na het optreden van Tommigun is Sukilove aan de beurt. De band van Pascal Deweze bestaat al 13 jaar en verandert regelmatig van stijl en samenstelling. Vandaag speelt de band met twee drummers om de ritmische nummers van het laatste album, Drunkaleidoscope recht te doen. De drummers vullen elkaar mooi aan met hun ingenieus verweven partijen. Naast de drummers bestaat Sukilove uit nog drie topmuzikanten die niet alleen hun instrument beheersen, maar ook nog kunnen zingen. Dit wordt al duidelijk vanaf openingsnummer 'Calm' waar alle bandleden de nodige vocalen voor hun rekening nemen.

De muziek van Sukilove is minder toegankelijk dan die van Tommigun, maar is ondanks de oneven maatsoorten en abrupte overgangen zeker dansbaar te noemen. De bandleden lijken het uitstekend naar hun zin te hebben en brengen dat over op het enthousiaste publiek. Vooral gitarist Sjoerd Bruil staat, naast erg goed te spelen, uitgebreid te dansen. Het publiek vanavond twee prima vertegenwoordigers van de Belgische indiescene mogen aanschouwen waarvan we de bandleden vast nog wel in deze of andere samenstellingen op de Nederlandse podia tegen zullen komen.

AESTRID - 24-1 - EKKOOp 24 januari 2013 presenteerde de Nederlandse band Aestrid de nieuwe plaat...

MIGUEL - 25/1 - CORSO Eerder deze week stond de Amerikaanse R&B zanger Miguel in een uitverkocht...