VERSLAG: Macy Gray - 21/12 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Macy Gray in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 6 foto's.

VERSLAG: Sophie van Bokhorst

Macy Gray - Melkweg

Precies twee jaar na haar laatste show in Amsterdam keert Macy Gray terug naar de Melkweg. Anders dan toen is het vanavond helaas niet uitverkocht. Het is dan ook lang leeg en pas een kwartier voor aanvangstijd wordt het wat drukker in The Max. Achter het podium hangt een opvallend groot doek met ‘Macy Gray & The Sex Fiends presents The Crack Set’. Vanavond staat voornamelijk in het teken van Stevie Wonder, Macy Gray eert de artiest met de vertolking van nummers van het album Talking Book. Een album dat inmiddels alweer 40 jaar oud is, maar afgelopen jaar geheel in een nieuw jasje werd gestoken door de zangeres.

Als er een half uur na aanvangstijd nog niemand op het podium te zien is, wordt het publiek onrustig en wordt er gefloten en geschreeuwd. Gelukkig komen er niet veel later een paar bandleden het podium opgelopen en introduceert één van hen Macy Gray. Als een diva in een lange rode glitterjurk en onder luid gejuich en geklap betreedt de zangeres het podium, gevolgd door twee forse dames in korte knalroze jurkjes. ‘Greatest Show On Earth’ galmt uit de speakers, maar wat opvalt is dat het geluid beter kan, de instrumenten overstemmen de zang en daardoor wordt Macy Gray slecht verstaanbaar. Toch lijkt het publiek dat niet te deren en komt men al aardig los wanneer het bekende nummer ‘Help Me’, voorbij komt. Na een vijftal songs volgt er een korte break en introduceert de zangeres haar band. Gedurende de show krijgt ieder lid uitgebreid aandacht en spelen ze solo’s. Ook wordt er een battle gehouden tussen de gitarist en drummer en zingen de achtergrondzangeressen kerstliederen. Gelukkig wordt het geluid na akoestische versies van Nothing Else Matters en Sweet Baby beter en is Gray ook prima verstaanbaar.

Tijdens de show verdwijnt Macy Gray een paar keer om even later steeds weer in een andere prachtige jurk tevoorschijn te komen. Ook haar background verkleedt zich meerdere malen, al valt hun kleding in het niks bij die van de diva. Macy Gray vertelt hoe blij ze is om de tour in Amsterdam te mogen afsluiten en dat ze het een eer vindt om nummers van Stevie Wonder te vertonen. Dit eerbetoon bestaat uit nummers als ‘You & I en ‘Tuesday Heartbreak’. De avond staat - naast Wonder - in het teken van kerst, vrede, liefde en vrijheid. Thema’s die veel voorbij komen in de speeches van de zangeres en zelfs door een van de andere bandleden aangesneden worden.

Ondanks indrukwekkende vertoningen van het ‘Talking Book’ album merk je dat het publiek vooral voor de zangeres zelf komt. Men komt dan ook pas echt los tijdens het nummer ‘Beauty of the World’ en de knaller van de avond ‘I Try’. Dit laatste nummer combineert Gray met ‘The Letter’ met een groot feest als gevolg. Na dit laatste nummer krijgt het concert van dik anderhalf uur een abrupt einde en als iedereen eigenlijk nog wacht op de toegift gaat het licht aan en galmt ‘All I Want For Christmas’ uit de speakers. De bandleden blijven even hangen om drumstokken en setlisten uit te delen, maar als die ook verdwijnen is het dan ook echt afgelopen. Toch blijven de meeste mensen nog even hangen voor een drankje en om na te praten over dit geweldige concert van Macy Gray & The Sex Fiends.

FOTOGRAFIE: Erik Knevelbaard

Macy Gray foto Macy Gray - 21/12 - Melkweg Macy Gray foto Macy Gray - 21/12 - Melkweg Macy Gray foto Macy Gray - 21/12 - Melkweg Macy Gray foto Macy Gray - 21/12 - Melkweg Macy Gray foto Macy Gray - 21/12 - Melkweg Macy Gray foto Macy Gray - 21/12 - Melkweg

ANDRÉ RIEU - 22/12 - AHOYAndre Rieu bracht zijn show naar de Rotterdamse Ahoy en Podiuminfo was erbij...

REDBULL SOUNDCLASH - 20/12 - HMH Een muziekevenement waarin twee acts tegen elkaar strijden, dat is de Redbull...