VERSLAG: Ben Howard - 6/12 - Paradiso

VERSLAG: Janske van den Broek

Ben Howard 6/12 Paradiso

De vijfentwintigjarige Ben Howard is één van de meest populaire singer-songwriters van dit moment. Zijn album Every Kingdom worden grijs gedraaid op de Nederlandse radio. Binnen een paar minuten waren de twee achtereenvolgende shows in Paradiso uitverkocht. Buiten de zaal staan mensen te smeken of iemand nog een kaartje over heeft, maar helaas, Howard heeft alleen maar plek voor een kleine groep fans.

Onder een oorverdovend applaus betreden Howard en zijn band het donkere podium. Ze openen met het donkere nummer ‘Burgh Island’, van zijn gelijknamige nieuwe EP. Wanneer hij daarna de eerste tonen van ‘Black Flies’ inzet reageert het publiek met reactie van herkenning. Enkel in een paar zachte lichtspots vanuit de achterzijde van het podium zien we Howard bijna niet staan waardoor de muziek nog meer voelbaar is. Bij het nummer ‘Diamonds’ gaan eindelijk de lichten wat harder schijnen, maar toch blijft de sfeer erg intiem. Een paar mensen delen tijdens het nummer lampjes uit en wanneer ‘Only Love’ wordt gespeeld is het hele publiek verlicht met kleine lampjes. Terwijl de hele zaal ‘Love Love Love’ vol overgave met Howard meezingt heerst er een magische sfeer wat zorgt voor een van de hoogtepunten van de avond.

Het hele optreden zit gesmeerd in elkaar, maar wat wel opvallen en ook grappig is dat Howard wel vier keer opnieuw het nummer ‘Old Pine’ verkeerd zingt. Het publiek kan het wel hebben van de sympathieke surfer en zingt uit volle borst met hem mee. Buiten dat bijna alle nummers van zijn succesvolle album Every Kingdom worden gespeeld komen er ook nieuwe nummers voorbij. Het is overduidelijk dat zijn vorige album vaker is verkocht en deze nummers grote favorieten zijn vanavond. Howard vertelt hoe fijn hij het vindt om in Paradiso te mogen optreden omdat hem gevraagd was om in de Heineken Music Hall te spelen, maar hij wilde liever alleen zijn fans van het eerste uur in Paradiso verwelkomen.

Tijdens het hele concert wordt er best veel gekletst in de zaal, maar Howard hoort er blijkbaar niets van en complimenteert verassend genoeg zelfs het publiek omdat ze volgens hem zo stil zijn. Dit komt waarschijnlijk mede omdat na ieder nummer het licht uit gaat en de gitaren gestemd worden waardoor we snel worden afgeleid en moeilijk in de juiste sfeer kunnen blijven hangen. Toch geeft Howard een prima show neer met als afsluiting de hit ‘Keep Your Head Up’ en ‘The Fear’. Als toegeeft krijgen we een solo versie van ‘The Burren’ en als allerlaatste het dromerige ‘Promise’. Een mooie afsluiting van een intiem concert van Ben Howard.

MOKE - 7/12 - TIVOLIMoke heeft afgelopen september het 3e album uitgebracht getiteld Collider....

CHRIS BROWN - 6/12 - ZIGGO DOME Eerder dit jaar bracht Chris Brown zijn vijfde studio album uit. Vanavond...