VERSLAG: Marilyn Manson + Rob Zombie - 3/12 - HMH

Podiuminfo was aanwezig bij Marilyn Manson / Rob Zombie in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Laura de Lange

Marilyn Manson & Rob Zombie 3-12-2012 HMH

Marilyn Manson en Rob Zombie hebben hun krachten gebundeld om de Heineken Music Hall gek te maken. In de Twins of Evil touren deze twee zangers door de VS en Europa. Marilyn Manson promoot zijn achtste studioalbum ‘Born Villain’ en Rob Zombie zijn nieuwe album ‘Mondo Sex’. Podiuminfo was bij deze avond om te kijken hoe badass deze Evil Twins echt zijn.

Het concert begint met het optreden van Marilyn Manson. Aan het begin hangt er een bruinig doek waarachter Marilyn Manson met zijn zware stem praat. Als het doek valt lijkt het podium op een sinister kerkhof en opent het optreden met het nummer Hey, Cruel World. Dat Marilyn Manson een vreemde gast is, is vanaf het begin duidelijk. Hij draagt bij zijn eerste nummer een vreemd masker en danst als een soort serpent kronkelend over het podium. Het is weird maar ook heel cool tegelijk.

Toch lijkt het alsof Marilyn Manson het vooral van zijn performance moet hebben. Elk nummer wisselt hij van de ene outfit naar de andere en heeft hij verschillende attributen om zijn nummers een extra dimensie te geven. Toegegeven is wel dat de performance erg vet is en dat Manson schijt heeft aan alles.

Bij het nummer The Dope Show staat er in koeienletters in de achtergrond DRUGS die telkens oplichten of bij het nummer The Love Song, waarin Manson een pauskostuum draagt. Midden in het optreden pakt Manson een handje coke (waarbij hij de helft morst) en snuift het van het van de microfoon af. Ook als Marilyn danst neigt hij heel vaak naar de linker geluidbox te gaan die hij een beetje droogneukt terwijl hij zingt.

Voor de rest maakt Marilyn bijna geen interactie met het publiek. Af en toe een beetje AMSTERDAAAAAM roepen maar daar blijft het ook bij. Het enthousiasme van het publiek, op wat die-hard fans na, valt een beetje tegen. Hoewel veel fans zeggen dat Marilyn goed in vorm is en een beter optreden geeft dan vorige keren omdat hij nu ook laat zien dat hij kan zingen. Misschien mist het enthousiasme wat meer omdat hij vorige optredens wel eens naakte meisjes op het podium had staan. Zonder iets te zeggen loopt Manson van het podium af en is het optreden opeens voorbij.

Gelukkig is er nog een concert en is de andere helft van de Evil Twins aan de beurt namelijk Rob Zombie. Op het podium staat een groot gestalte van een robot en als Sawdust in the Blood begint komt Rob Zombie uit die robot en gaat achter een microfoonstandaard staan die bestaat uit skeletten. Met een verlengstuk aan Rob zijn arm van een skelettenarm doet hij dramatisch zijn armen uit elkaar en begint zo het optreden.

Rob doet zeker niet onder aan attributen op het podium dan Marilyn Manson. Hij heeft niet alleen die grote robot maar nog veel meer grote nepbeesten waarop hij soms zit of die tussendoor langskomen. Snel komt naar voren dat Rob Zombie over iets meer muzikaliteit beschikt dan Manson.

Ook maakt Rob meer gebruik van interactie met het publiek. Zo doet hij een verhaal dat hij veel te veel spacecake op heeft in een coffeeshop in Amsterdam. Na dat verhaal doet hij zijn shirt uit en wisselt hij die om met een zwarte shirt met witte letters waarop staat I <3 Amsterdam. Goeie truc om de sympathie van het publiek te winnen. Buiten het omkleden heeft Rob ook nog meezing moment bij Sick Bubble-Gum waarin het publiek verdeeld wordt in twee helften. Het publiek gaat los in een pit en als Rob Zombie klaar is met zijn optreden wil iedereen nog meer, maar helaas het optreden is klaar.

De Twins of Evil tour is echt heel erg vet. Met een prijs van 47 euro zie je meteen twee optredens van grote artiesten op één avond. Marilyn Manson geeft echt een wrede avond en stoere dimensie aan de avond. Toch is Rob Zombie meer de muzikant en Marilyn Manson meer de artiest. Al met al zijn ze het beide waard om een keer live te zien, gruwelijk goed!

FOTOGRAFIE: Gertjan van der Loo

Marilyn Manson foto Marilyn Manson + Rob Zombie - 3/12 - HMH Marilyn Manson foto Marilyn Manson + Rob Zombie - 3/12 - HMH Marilyn Manson foto Marilyn Manson + Rob Zombie - 3/12 - HMH Marilyn Manson foto Marilyn Manson + Rob Zombie - 3/12 - HMH Rob Zombie foto Marilyn Manson + Rob Zombie - 3/12 - HMH Rob Zombie foto Marilyn Manson + Rob Zombie - 3/12 - HMH Rob Zombie foto Marilyn Manson + Rob Zombie - 3/12 - HMH Rob Zombie foto Marilyn Manson + Rob Zombie - 3/12 - HMH Rob Zombie foto Marilyn Manson + Rob Zombie - 3/12 - HMH

TESTAMENT - 03/12 - EFFENAARTestament deed weer hun favoriete stad Eindhoven aan en lieten zien dat de...

THE BLACK KEYS - 3/12 - ZIGGO DOME Sinds vorig jaar kan je niet meer om The Black Keys heen. Vanavond staan ze...