VERSLAG: Electric Six - 25/11 - Tivoli

VERSLAG: Wouter Braaksma

Electric Six - 25/11 - Tivoli

Een feestband bij uitstek dat is Electric Six. Met nummers die goed fout zijn maar altijd dansbaar op een rockende manier. Het is alweer tien jaar geleden dat ze hun eerste album uitbrachten. Vanavond staat de band in een goed gevulde Tivoli Oudegracht om het eerste album ‘Fire’ integraal te spelen. Er wordt dus reikhalzend uitgekeken naar hits als ‘Danger! High Voltage’ en ‘Gay Bar’ waar deze nummers op staan. Het moet echter nog wel blijken of het publiek op zondag nog een feest ziet zitten.

Het podium is goed gevuld met zes man en om de blikvanger van vanavond extra kracht bij te zetten staan de vijf leden om zanger Dick Valentine heen. Het publiek is de eerste paar nummers nog mak maar wanneer ‘Dance Commander’ ingezet wordt is er niks meer te merken van de kater de dag ervoor. Er wordt gesprongen en de eerste crowdsurfer vliegt door de lucht. Het voordeel dat het eerste album integraal wordt gespeeld is dat de klassiekers eerder in de set zitten dan je zou verwachten. Zo spelen vlak achter elkaar ‘Danger! High Voltage’, ‘Gay Bar en het opzwepende ‘Nuclear War’.

De vijf muzikanten die de instrumenten bespelen staan het gehele concert op hun plek, maar daar is niks mis mee omdat de zanger voor voldoende energie zorgt. Met een verbazingwekkend goede stem en goed foute moves en danspasjes steelt hij de show. Het is knap dat Valentine na tien jaar nog steeds met overgave de nummers weet te brengen alsof het de eerste show betreft. Is er dan helemaal niks op de band aan te merken? Jawel, bij sommige nummers is de balans tussen de instrumenten zoek en staan de basgitaar en synthesizers veel te hard, maar dit mag de pret niet drukken.

Als je Electric Six zou vergelijken met andere bands kom je al snel uit bij een Bloodhound Gang. Echter is live het verschil veel groter en staat eerst genoemde als een huis met een frontman waar niemand zijn ogen van kan afhouden. Een must have voor ieder festival!

RUFUS WAINWRIGHT - 25/11 - HMHRufus Wainwright trad op in de HMH en had niemand minder dan Carice van...

INTO DARKNESS - 25/11 - 013 In de Dommelsch Zaal van de 013 spelen vijf bands bij Into Darkness....