VERSLAG: Status Quo - 21/11 - HMH

VERSLAG: Karst Jaarsma

Status Quo - HMH

Dit jaar mocht Status Quo haar 50 jarige verjaardag vieren. Hoewel de band nooit gestopt is met toeren, in wisselende formaties dat wel, was dit jubileum een reden om Nederland wederom aan te doen. Van de line-up waarmee de band in 1962 werd opgericht is alleen Francis Rossi als leadgitarist vanavond nog terug op het podium te vinden. Verscheidene leden draaien echter ook al de nodige jaren mee en wie vanavond het enthousiasme van de oude rotten ziet merkt er ook niets van.

De support wordt geleverd door het Eindhovense Black-Bone . De drie jongens hebben duidelijk opgelet tijdens de performances van de grote hardrock bands. Ruig schuren ze door een knallende setlist. De verscheidene trucjes zijn echter heel duidelijk gekopieerd en daarmee ontbreekt het de band aan eigen persoonlijkheid. Desondanks zijn ze gewoon een leuk voorprogramma.

Daarna wordt het podium snel omgebouwd voor Status Quo. De groep kan teren op een flinke bak hits en dat is ook waar het vanavond om draait. Het gros van de nummers worden door de aanwezige fans van begin tot einde meegezongen. Vanaf opener ‘Caroline’ is het publiek enthousiast betrokken bij het optreden. Tijdens nummers als ‘In The Army Now’, ‘Whatever You Want’ en ‘Rockin’ All Over The World’ hoeven de muzikanten van Status Quo nauwelijks nog zelf te zingen.

Het is ook bij het nummer ‘Caroline’ dat je hoort dat de jaren voor Francis Rossi zijn gaan tellen. De stem van de zanger is niet zo sterk meer als hij was in zijn hoogtijdagen. Even rijst de angst dit een smetje gaat geven op het optreden. Gelukkig valt het daarna nauwelijks nog op. De verschillende muzikanten wisselen elkaar voortdurend af in de coupletten of vullen elkaar meerstemmig aan.

Muzikaal weten de heren nog steeds te laten horen aan de top van de boogie rock te staan. De ritmes knallen voortdurend door. Hoewel de danspasjes voor zowel de muzikanten als de aanwezigen in het publiek allemaal wat voorzichtiger moeten, houdt dit niemand tegen een boogie dansje te wagen. Iedere aanwezige voelt zich weer even jaren jonger.

De 50 jarige verjaardag van Status Quo werd in Nederland gevierd met een goed rockend feestje. Met een discografie van 60 top40 hits is het optreden een meer dan anderhalf uur durend feest der herkenning. Afsluitend met de Chuck Berry hit ‘Rock And Roll Music’ zal menigeen de volgende ochtend vrolijk neuriënd wakker geworden zijn.

JASON MRAZ - 22/11 - ZIGGO DOMEEen dag na een intieme show in de melkweg stond Jason Mraz in een...

JASON MRAZ - 21/11 - MELKWEG Op de vooravond van zijn uitverkochte concert in de Ziggo Dome geeft Jason...