VERSLAG: Normaal - 15/11 - Schouwburg de Lawei

VERSLAG: Karst Jaarsma

Normaal @ De Lawei

Met klompen aan naar de schouwburg. Het zal niet vaak gebeuren dat het pluche van de Lawei bevolkt wordt door klompendragers. Wanneer de superboeren van Normaal voor een theatertournee door het land trekken wordt dit echter doodnormaal. Hetzelfde geldt voor de glazen bier die vandaag mee de zaal in gaan.

Met alweer enkele jaren theaterervaring op zak, is het inmiddels bekend dat het høken vanavond achterwege blijft. Op de in 2009 uitgebrachte Blues Elpee en het dit jaar geproduceerde Halve Soul, Helemoal Høken zochten de boerenrockers nieuwe inspiratie door middel van oude blues- en soulmuziek. Dit slaagde wonderbaarlijk goed.

Het decor is hier ook op ingericht. Qua opbouw geïnspireerd door Cab Calloway is Normaal vanavond uitgebreid met een vier mans blazerssectie, waarin onder andere oudgediende Jan De Ligt op saxofoon speelt. Frontzanger Bennie Jolink staat er voor te zingen in een opvallend pak. Het rode kostuum, voorzien van eigen schilderijen, wordt gecombineerd met een felgroen bloesje en een grote hoed. De inmiddels al 66 jarige zanger heeft daarmee een clowneske uitstraling.

Hoewel hij zich houterig op het podium beweegt wordt dat ruimschoots gecompenseerd door de strak spelende band. De eerste helft van de show is hoofdzakelijk ingeruimd voor de soulvolle nummers van Halve Soul, Helemoal Høken . De blazerssectie jengelt heerlijk door alle nummers heen. Zowel de blazers als gitarist Ferdi Jolij krijgen ruimte voor enkele solo’s. Hoogtepunten worden gevormd door het emotionele ‘En Dan Kan Ik Niks’ en het, uit 2009 afkomstige, swingende ‘Zei De Prohs’.

Na de pauze heeft de projectie van een boerenschuur plaatsgemaakt voor een plaatje van Jamaica. Jolink heeft zich omgekleed en staat met rastamuts inclusief nep dreads op het podium. Vanuit de zaal wordt meteen keihard mee gezongen met ‘Donder Op Vuile Klootzak’. Tijdens het reggaenummer zingt Jolink over het ritme van Bob Marley zijn ‘Stir It Up’. Gedurende het volgende halfuur volgt er meer reggae. Enkele klassieke Normaal nummers worden omgezet naar het Jamaicaanse ritme. Het optreden wordt afgesloten met het meest swingende gedeelte van de avond. Gitarist Ferdi Jolij gaat erbij staan, tot dusver bracht de muzikant de nummers zittend ten gehore, en leidt de Rock–N-Roll nummers. Naast een heerlijke Fats Domino medley passeert hier uiteraard ook een flard van superhit ‘Oerend Hard’.

Op 66 jarige leeftijd presteert Jolink het gewoon nog om meer dan twee uur op te treden. Hoewel de muziek vanavond voor de oprechte høkers waarschijnlijk aan de softe kant was, bewijst de band er juist mee meer te zijn dan enkele die boerenrockers. Zowel de soul- als de blues- en reggaenummers klinken ijzersterk. Het schijnt dat dit de laatste theatertournee van Normaal is, het valt echter te hopen dat Jolink en kornuiten er nog een tijdje tegen aan kunnen!

MOKE - 15/11 - EFFENAARCapemen, The Excitements én Moke in de Kleine Zaal van de Effenaar. Origineel...

KARSU DÖNMEZ - 13/11 - FAME PLAZA De Nederlandse zangeres Karsu Dönmez kwam haar debuutplaat Confession...