VERSLAG: Gotye - 10/11 - HMH

VERSLAG: Laura de Lange

Gotye 10-11-2012 Heineken Music Hall

Wie nog nooit van Gotye heeft gehoord die heeft het hele jaar onder een steen gelegen. De Australische band verovert de wereld wanneer zij hun single Somebody That I Used To Know uitbrengen, wat in 36 landen een nummer 1 hit is geworden en hier in Nederland de allergrootste hit allertijden. Ter promotie van hun album ‘Making Mirrors’ tourt Gotye over de hele wereld. Op de magische datum 10-11-2012 geeft Gotye een concert in de Heineken Music Hall in Amsterdam.

Het optreden begint met het nummer Making Mirrors. Goede keuze, het nummer heeft namelijk een mooie opbouw en de muzikaliteit van de band komt meteen naar voren. Wat meteen opvallend is, is dat in het eerste opzicht niet duidelijk is wie de frontman is bij Gotye. Elke lid van de band heeft namelijk een schijnwerper op zich gericht en ze staan bijna op een rijtje naast elkaar. Dit is heel kenmerkend voor de band Gotye door het hele optreden heen. Het draait echt om de band en niet om een gezicht.

Behalve dat de band muzikaal heel sterk is, zijn ze dat ook met het benutten van hun podium. De bandleden staan ieder achter hun instrument en achter hun op een heel groot doek speelt zich een animatie af. Bij elk nummer een andere bijpassende animatie, speciaal gemaakt voor het nummer. Hele slimme oplossing van Gotye, zo is het voor het publiek alles behalve saai om naar het optreden te kijken. Het zorgt ervoor dat men een beetje in een trans raakt, kijken naar de mooie en vreemde animaties terwijl de muziek speelt.

Wat het sterke punt maar daarentegen ook het zwakke punt is van de band Gotye is dat de band puur uit muzikanten bestaat en niet uit entertainers. Gotye weet de nummers goed af te wisselen door muzikale intermezzo’s en sommige nummers als State of Art een experimenteel en electronic randje te geven of juist de rock kant op te gaan in ‘Easy Way Out’. Alleen als Gotye het publiek wil entertainen is het niet altijd even duidelijk welke kant hij met het publiek op wil gaan. Gotye die oorspronkelijk Vlaams is kan het publiek gelukkig wel charmeren door Vlaams te praten met het publiek, iets wat bijna niet voorkomt als een buitenlandse band in Nederland komt optreden.

Naarmate het optreden gaat het entertainen steeds beter. Helemaal als de band de megahit ‘Somebody That I Used To Know’ speelt. De zanger zegt; ‘I don’t gonna explain what you have to do, you’ll figure that out on your own.’ Als het gedeelte van Kimbra, waarmee het nummer een duet is, begint speelt de band alleen het instrumentale gedeelte. Meteen valt het kwartje bij het publiek en aan het begin verlegen maar steeds zelfverzekerder zingt de HMH het nummer mee.

Het toegift van Gotye is heel indrukwekkend. Wat veel bands niet doen durft Gotye wel aan, het eerste nummer wat de band speelt is een puur instrumentaal nummer, maar door de eerder genoemde animaties en de meeslepende muziek is het een geweldig nummer om als toegift te gebruiken. Het optreden eindigt echt met het funky nummer ‘Learnalilgivinanlovin’. Gotye is echt een ijzersterke band met goede nummers. De animaties zijn echt een geniale keuze geweest. Als ze die niet hadden had het optreden een hele andere dimensie gehad en was het misschien niet zo spectaculair als nu. Naar een optreden gaan van Gotye is zeker een aanrader!

BLAUDZUN - 11/11 - 013Eerder dit jaar is het Blaudzun album 'Heavy Flowers' uitgebracht. Vanavond...

DELAIN - 9/11 - HEDON Het was voor Delain een soort thuiswedstrijd in het Zwolse Hedon. Podiuminfo...