VERSLAG: Disco Ensemble - 6/11 - Paradiso

Podiuminfo was aanwezig bij Disco Ensemble in Paradiso voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Jasper Klomp

Disco Ensemble - 6/11 - Paradiso

De Finnen van Disco Ensemble zijn inmiddels al meer dan tien jaar actief. Dat betekent niet dat de band volle zalen trekt. De kleine zaal in Paradiso is ongeveer voor de helft gevuld vanavond. De toegankelijke mix van rock, punk en elektronica zou toch heel wat meer mensen moeten kunnen bekoren. De mannen van Disco Ensemble lijken zich hier toch ook iets van aan te trekken. Het vuur van eerdere optredens ontbreekt namelijk.

Het duo Death Letters opent de avond. Het is voor de band een van de thuiswedstrijden tijdens deze gezamenlijke tour, aangezien Victor Brandt en Duende Ariza Lora uit Dordrecht komen. Death Letters weet in het half uur dat ze krijgen te overtuigen, ondanks een klein technisch probleem. Afwisselend harde en zachte momenten in combinatie met een tomeloze energie levert een optreden op dat vooral ook heel leuk is om naar te kijken.

Op het spelplezier van Disco Ensemble lijkt wat sleet te zitten in vergelijking met eerdere optredens. Dat spelplezier was juist wat de shows altijd zo goed maakte. Frontman Miikka Koivisto die tekeer ging op zijn keyboard en aanverwante apparaten was altijd hetgeen dat samen met de muziek het niveau hoog maakte. Als dat wegvalt blijft alleen de muziek over en die is ook niet meer wat het geweest is. Op de twee nieuwste albums, The Island Of Disco Ensemble en het dit jaar uitgebrachte Warriors, zijn de goede nummers schaarser dan op het vroegere werk. Niet dat het optreden muzikaal niet goed is, de spanning ontbreekt echter bij te veel nummers. Het meest gezapige nummer is ‘Too Much Feeling’ waarbij de band lijkt terug te vallen in een lagere versnelling.

Het optreden kent echter ook goede momenten. Vooral oudere nummers als ‘Drop Dead Casanova’ en ‘We Might Fall Apart’(ondanks een foutje van Koivisto bij het begin van de bridge) maken indruk, maar ook een deel van het nieuwere werk pakt live goed uit. ‘White Flag For Peace’ en ‘Spade Is The Anti-Heart’ tonen de kwaliteit die de band nog altijd bezit.

Gitarist Jussi Ylikoski is het creatieve brein van de band en hij is degene die Disco Ensemble op bepaalde momenten naar een hoger plan brengt. Zijn strakke gitaarspel dat vol melodie zit levert hele goede solo’s op, maar ook hij is niet in staat om het concert meer dan het predikaat ‘degelijk’ te laten verdienen. De taak voor de band is om weer de studio in te duiken en er niet meer uit te komen tot er een album ligt dat zich kan meten met het niveau van First Aid Kit. Dan komen die goede shows vanzelf wel weer.

FOTOGRAFIE: Arend Jan Hermsen

Disco Ensemble foto Disco Ensemble - 6/11 - Paradiso Disco Ensemble foto Disco Ensemble - 6/11 - Paradiso Disco Ensemble foto Disco Ensemble - 6/11 - Paradiso Disco Ensemble foto Disco Ensemble - 6/11 - Paradiso Disco Ensemble foto Disco Ensemble - 6/11 - Paradiso Disco Ensemble foto Disco Ensemble - 6/11 - Paradiso Disco Ensemble foto Disco Ensemble - 6/11 - Paradiso Disco Ensemble foto Disco Ensemble - 6/11 - Paradiso Disco Ensemble foto Disco Ensemble - 6/11 - Paradiso

BLOOD RED SHOES - 6/11 - PARADISOHet Engelse powerduo Blood Red Shoes brengt een bezoek aan Paradiso en...

THE CRANBERRIES - 5/11 - HMH The Cranberries hebben voor het laatst in 2001 een album uitgebracht; tot dit...