VERSLAG: Death by Stereo - 6/8/06 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Death by Stereo in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Death by Stereo - 6/8/06 - Melkweg

Iedereen die een beetje kan rekenen, weet dat hij vandaag aan de Melkweg-kassa beter een jaarlidmaatschap kan kopen in plaats van een toegangskaartje. Naast dat je vanavond een biertje extra kunt kopen, heeft het in de toekomst nog veel meer voordelen. Zo kun je naar de beruchte gratis-voor-jaarleden-concerten, zoals vanavond.

De avond wordt geopend door Death Before Disco. Wanneer deze jonge jongens het podium oplopen, stopt de dj zijn muziek en gaat het podiumlicht al aan. Terwijl iedereen verwacht dat ze meteen beginnen, gaan ze eerst rustig een soundcheck doen. Er spelen vandaag veel bands en waarschijnlijk had Death Before Disco geen tijd om dit eerder te doen. Zanger Loan vraagt ook meteen of de rookmachines uit mogen. Of zoals hij dat zo leuk in het Vlaams zegt: “De rook kan echt wel minder hé.

Wanneer ze eenmaal beginnen is het duidelijk waarom ze in hun thuisland zo geliefd zijn. Naast erg goede hard/emo-core, staat ook de presentatie als een huis. De band heeft sinds deze maand een nieuwe bassist (Dries) en hij is zo te zien een zeer goede aanwinst. Veel bassisten zijn erg in hun eigen wereld en spelen sloom hun loopjes. De bassist van Death Before Disco doet het anders. Hij treedt met zijn vijf-snarige bas vaak op de voorgrond en loopt te ijsberen over het podium als een gek. Ook de andere bandleden staan niet vaak stil. Wanneer een band zo energiek te werk gaat, is het wachten op een gitaarhals die één van de andere bandleden raakt. Dit blijft gelukkig achterwege, maar wel raken veel bandleden vast in de bedrading. Erg grappig om te zien hoe dit wordt opgelost terwijl ze gewoon door gaan met spelen.

Van mij hadden ze de hele avond mogen spelen, maar van de Melkweg zelf helaas niet. “Bedankt om al zo vroeg naar hier te mogen komen. Wij maken nu helaas alweer plaats voor de andere bands van vandaag. Of hebben we nog even? Nog twee minuten? Dan spelen nog we een snel nummertje!”.

Gisteren zou de band Planes Mistaken For Stars eigenlijk in de Nighttown in Rotterdam spelen, maar deze show was door een planningsfout op het laatste moment afgelast. Alsof er al niet genoeg support-acts zijn, is Planes Mistaken For Stars vanavond toegevoegd als tweede band. Wanneer de band begint is het duidelijk dat deze stoners vandaag de vreemde eend in de bijt zijn. Dit lijken ze zelf ook door te hebben en met zo min mogelijk communicatie, werken ze netjes hun set af.

De derde band vanavond, Omission, kan wel op heel wat aanhang rekenen in de zaal. Wanneer de band begint met een nieuw nummer is het nog even stil, maar hierna wordt er al volop meegeblèrd. De band heeft dan ook nog maar één album uit (‘Refuse Regrees’), dus wat ze spelen, is niet zo’n verassing. Hopelijk kan de nieuwe aanwinst Robert (ex-drummer Uppercut) de band genoeg inspiratie geven voor een opvolger van dit debuutalbum.

Na in een sneltreinvaart de drie support-acts te hebben gezien, zijn we aangekomen bij de laatste halte: Death by Stereo. Eerder dit jaar nog op Groezrock (België), Dour (België) en binnenkort op Sziget (Hongarije), maar in Nederland gewoon lekker in de kleine zaal van de Melkweg. De band is onlangs aangeklaagd voor 160 miljoen dollar (vanwege een ongeluk tijdens hun concert waarbij drie mensen omkwamen) en kan elk schnabbeltje dan ook wel gebruiken.

Moeten de voorgaande bands regelmatig vragen of het publiek iets dichterbij het podium kwam staan, bij Death by Stereo gebeurt dit gelukkig automatisch. Wanneer je vooraan staat moet je wel goed opletten, aangezien het zomaar kan gebeuren dat de microfoon voor je neus verschijnt. Het publiek doet lekker mee en de band smult er zichtbaar van. Ze willen zelfs de inhoud van hun tray’tje bier delen met het publiek. “We have a lot of beer tonight on stage and we’d like to share it. The craziest motherfucker I see gets a free beer!

Opvallend genoeg begint en eindigt de band met nummers (‘The Plague’ en ‘Wasted Words’) van het album ‘Into The Valley Of The Death’ (2003). De tour is momenteel dan ook geen promotieronde voor het laatste album, dat alweer een jaartje uit is. Het is allemaal puur voor de fun en dit is dan ook goed terug te zien bij de band en het optreden van vandaag.

FOTOGRAFIE:

Death By Stereo foto Death by Stereo - 6/8/06 - Melkweg Death By Stereo foto Death by Stereo - 6/8/06 - Melkweg Death By Stereo foto Death by Stereo - 6/8/06 - Melkweg Death Before Disco foto Death by Stereo - 6/8/06 - Melkweg Death Before Disco foto Death by Stereo - 6/8/06 - Melkweg Planes Mistaken For Stars foto Death by Stereo - 6/8/06 - Melkweg Planes Mistaken For Stars foto Death by Stereo - 6/8/06 - Melkweg Omission foto Death by Stereo - 6/8/06 - Melkweg Omission foto Death by Stereo - 6/8/06 - Melkweg

LIVING COLOUR - 12/8/06 - PARADISOLiving Colour speelt vanavond zonder hun charismatische zanger Corey Glover....

SIX FEET UNDER - 6/8/06 - PATRONAAT Als ik om een uur of negen de kleine zaal van het nieuwe Patronaat...