VERSLAG: Greg Holden - 7/9 - Tivoli

VERSLAG: Laura de Lange

Greg Holden - Tivoli

Greg Holden, de man met het mooie nummer Lonely Boy wat hij speciaal voor het glazen huis geschreven heeft, geeft een tour door Nederland. Dit nummer haalde de top in de downloadlijsten, logisch natuurlijk dat Greg zijn album I Don’t Believe ook uitbracht in Nederland. Met veel nieuw werk tourt Greg de komende weken door Nederland en Podiuminfo was erbij om verslag van te doen.

Leila Broussard verzorgt het voorprogramma. Zij speelt tevens in de band van Greg Holden maar omdat zij ook goede vrienden zijn is Lelia de support act in de clubtour. Ze is zeker niet slecht, ze zingt zelf bloedzuiver. Met een frisse sound en eigen geschreven liedjes zoals Hipster Bitch krijgt Lelia een kleine zaal als de Helling goed mee. Zeker nadat Lelia een mix doet van voor haar favoriete 90’s songs zoals Destiny Childs ‘ Say My Name.

Niet lang erna is Lelia weer op het podium maar dit keer niet als solo act maar als gitariste van Greg Holden. Bij het eerste nummer zingt Greg steeds I need an enery maar eigenlijk is dit helemaal niet nodig. Greg heeft namelijk heel veel power in zijn stem en hiermee heeft hij een gave om het publiek meteen in te pakken. In verdere nummers is het heel duidelijk dat Greg net zo klinkt als op zijn debuutalbum I Don’t Believe You namelijk dat hij een geweldige stem heeft.

Greg vult zijn optredens met erg saaie praatjes. Hij is hier zich erg van bewust wat hem juist weer charmant maakt. Hij gelooft niet dat je praatjes moet voorbereiden omdat je dat toch vergeet. Misschien moet Greg dit voortaan maar wel gaan doen want Greg vertelt voornamelijk over zijn fruitallergie. Dit heeft naarmate het optreden verder ging ook wel gezorgd voor grappen vanuit het publiek, wat juist de chemie stimuleert.

Een singersongwriter met een folk sound komt duidelijk naar voren in de nummers als Give Me An Sign en het bekendere nummer Hell And Back . Het is misschien wat afgezaagd om te zeggen bij folkmuziek maar het doet erg aan de sound van Mumford And Sons denken. Juist door de dynamiek. Die dynamiek geeft het publiek de vibe dat stilstaan geen optie is en dansen de enige uitweg is.

Toch gaat Greg een beetje de mist in met zijn gitaarspel. Zeker als hij alleen op het podium staat met enkel zijn gitaar. Hij maakt hier gelukkig wel grappen over maar een beetje pijnlijk is het wel. Maar ach, zijn stem compenseert deze gitaarfoutjes. En zeker bij het duet met Lelia Broussard. De stemmen van deze twee zangers passen geweldig bij elkaar en Tivoli is voor een moment even betoverd.

Na 13 nummers is het tijd voor het toegift. Het probleem is een beetje dat het optreden voor een artiest als Greg Holden wat aan de lange kant is. Het publiek zit niet heel erg te wachten op meer, hoewel iedereen de hit Lonely Boy wil horen. Gelukkig speelt Greg dit nummer en wel op zo’n magnifieke manier dat de lengte van het optreden al weer is vergeten.

Greg Holden is een fantastische singersongwriter. Hij maakt goede nummers en heeft een fantastisch bereik in zijn stem. Wel moet Greg echt werken aan wat podiumskills zoals zijn gitaar werk of de praatjes tussendoor met het publiek. Greg Holden is een grote aanrader als je van singersongwriters houdt met een folk sound, alleen zou het fijn zijn als hij voor de volgende keer een iets korter optreden bezorgd.

NICKELBACK - 9/9 - HEINEKEN MUSIC HALLVanavond stond de rock formatie Nickelback in Amsterdam. Een uitverkochte...

BLACK BOTTLE RIOT - 2/9 - IJMUIDEN Een barbecue plus een show Black Bottle Riot? Daar mag je ons altijd voor...