VERSLAG: Chiddy Bang - 5/7 - Paradiso

VERSLAG: Jurre Anema

Chiddy Bang

Na een vrachtlading aan mixtapes en EP's bracht Chiddy Bang eerder dit jaar eindelijk zijn debuutalbum Breakfast uit. Als gevolg daarvan treedt het Amerikaanse indiehopduo vanavond op in Paradiso. Oorspronkelijk stonden ze gepland in de Grote Zaal, maar door gebrek aan animo zijn ze verplaatst naar de kleinere, maar wel vrijwel uitverkochte, bovenzaal. Terwijl de geur van marihuana de zaal vult, is het publiek zo jong dat de meeste bezoekers de lucht nog niet legaal mogen inademen. Deze lage gemiddelde leeftijd maakt het publiek zo gewillig als een loopse hond - alleen een naakte Shakira zou op meer publieksreactie kunnen rekenen. Dit was de basis van het optreden en de benzine voor Chiddy Bang, maar kon het gebrek aan muzikale hoogstandjes niet volledig camoufleren.

Al omschreef Paradiso het duo als 'happy hiphop', op hun eerste avond ooit in Amsterdam wilde Chiddy Bang bewijzen dat ze wel degelijk hiphop zijn. Dit doen ze door halverwege een freestyle in te bouwen van door het publiek gekozen steekwoorden, waarin rapper Chiddy een ferme prestatie levert, maar ook door – al dan niet onbewust - de melodie op de achtergrond te houden. Chiddy is rappend geen zwaargewicht, het duo moet het duidelijk hebben van de toffe samples en sterke beats hebben. En die vallen vanavond juist weg. De simpele opstelling, producer Xaphoon Jones op de drums en beatmachine en Chiddy bij de microfoon, komt niet helemaal goed uit de verf. De weinig toevoegende drums overstemmen de samples, waardoor alle subtiliteit verdwijnt en er vooral veel bass overblijft. Dat de raps van Chiddy de eerste helft van het concert onverstaanbaar zijn, maakt het ook niet beter.

Gelukkig voor de Amerikaanse jongens wordt veel goed gemaakt door de energie en plezier die in het optreden zit. Het publiek slikt alles met open mond en onthaalt elk nummer als een zegening. Albumhit “Mind Your Manners “, met vocalen van Icona Pop, laat de meisjes glimlachen, terwijl grote hit “Opposite of Adults” (met sample van MGMT’s “Kids”) woord voor woord wordt meegezongen. Een typische afsluiter voor wisselvallige avond. De pure entertainment maakte veel goed, maar muzikaal gezien was het vrij matig.

MINISTRY - 12/7 - 013Ministry is terug bij elkaar en neemt de Defibrillatour in Tilburg op voor...

LENNY KRAVITZ - 7/7 - AHOY Lenny Kravitz trad op in Ahoy en Podiuminfo was uiteraard ook van de partij....